Vooraf werd de vraag gesteld: wisselen net voor de Côte de Domancy of niet? Bij Jumbo-Visma kozen ze ervoor om op de tijdritfiets te blijven rijden, maar Pogacar wisselde wel. Dat kostte hem sowieso al twaalf seconden tijdens de wissel zelf, maar ook op het klimmetje sorteerde het eerder een negatief effect.
Desondanks noemde Pogacar het een verstandige beslissing om zijn fiets te wisselen. Ook omdat de tijdritfiets volgens ploegmaat Mikkel Bjerg zo'n twee kilogram zwaarder is dan de wegfiets van UAE Team Emirates. "Een juiste beslissing. Ik voel me comfortabeler op mijn wegfiets. Dat heeft slechts enkele seconden uitgemaakt."
#TDF2023, Stage 16
GC Top 10 - Côte de Domancy (2,70km; 9,07%; 245m)
6'47 | Vingegaard
......................
7'20 | S.Yates
7'21 | Pogacar
7'30 | Rodriguez
7'33 | Bilbao
7'33 | Gall
7'34 | A.Yates
7'39 | Kuss
7'48 | Gaudu
8'10 | HindleyMindblowing🔥😳 pic.twitter.com/uULpllzljH
— MF Naichaca (@NaichacaCycling) July 18, 2023
Die woorden lijken gezien de tijden niet helemaal te kloppen. Op de Côte de Domancy (2,8 kilometer aan 8,5 procent) was Vingegaard aanmerkelijk sneller. De Deen deed zes minuten en 47 seconden over de klim, terwijl Pogacar 7 minuten en 21 seconden klokte.
Daarmee was hij óók een seconde minder snel dan Simon Yates en zat hij niet ver van andere klassementsrenners als Carlos Rodríguez, Pello Bilbao en Felix Gall. Renners die hij al heel de Tour lost. Michael Rasmussen concludeert aan de hand van de tijden op de Côte de Domancy op zijn Twitter dat Pogacar onder zijn kunnen heeft gepresteerd.
- Photo: Dion Kerckhoffs/Cor Vos © 2023