CEO Ridley bijt van zich af: 'Breuk met Lotto-Dstny heeft niets met kwaliteit van fietsen te maken'

Lotto-Dstny wil niet langer samenwerken met fietsfabrikant Ridley. Volgens CEO Jochim Aerts liggen financiële redenen aan de basis van de breuk.

Lotto-Dstny UCI Pro Team cycling team 2023 training camp

Ondanks een lopend contract, komt er na 12 jaar een einde aan het huwelijk tussen Lotto-Dstny en Ridley, een fietsfabrikant uit het Belgische Paal. Financiëel ongenoegen en problemen met het materiaal zouden aan de basis liggen van de onvrede bij het management van de Lotto-ploeg.

Voor Jochim Aerts, oprichter en CEO bij Ridley, is de breuk een harde klap. "Ik ben dit bedrijf op mijn negentiende begonnen in de garage van mijn vader", vertelt hij in een interview met Het Laatste Nieuws. "Dit is de grootste teleurstelling die ik sinds de oprichting al heb moeten verwerken."

"Deze breuk doet veel pijn, vooral omdat het niets te maken heeft met de kwaliteit van onze fietsen. De breuk is het gevolg een zuiver financiële reden. Qua materiaalkeuze is hun overstap onbegrijpelijk."

Windtunnel

Volgens Jochim Aerts is er helemaal niets mis met de kwaliteit van de fietsen en mag Ridley zich bij de grote jongens zoals Specialized en Trek rekenen. "In onze fabriek in Paal beschikken wij al zes jaar over een eigen windtunnel met een meetinstallatie, waar geen enkele andere tunnel aan kan tippen. Uitgezonderd Jumbo-Visma maken alle profploegen er gebruik van."

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Ridley Bikes (@ridley_bikes)



"Vorige week was EF Education-EasyPost hier nog. De tijdritfiets van Filippo Ganna is hier ook getest. In onze fabriek zien wij de evolutie van de andere fietsmerken passeren. Onze aero-ingenieur is bij al die testen aanwezig en dus beschikken we over alle data. Als je de beste fietsen van de concurrentie zelf nog beter maakt, ben je beter dan de rest. Wij zetten telkens een nieuwe standaard."

Innovatie

Eén van de klachten bij Lotto-Dstny: Ridley zou steeds achter de feiten aanhollen. Aerts spreekt dat tegen. "De testen bewijzen het tegendeel. Met onze tweede versie van de ‘Noah Fast’ hebben we alle magazine-testen gewonnen. Verf die fiets helemaal zwart, zet die naast de versie van Specialized, die een jaar later gelanceerd werd, en je ziet geen verschil."

Photo: Luca Bettini/SCA/Cor Vos © 2023

"Er komt volgend jaar een Noah Fast 3.0 aan, met ongeziene vernieuwingen, waar we patenten op zullen zetten. Op onze tijdritfiets Dean Fast 2.0, die vorig jaar werd gelanceerd, won Alec Segaert zilver op het WK in Australië. Die nieuwe fiets was voor hem een reden om bij Lotto-Dstny prof te worden."

Beter dan Orbea

Lotto-Dstny zou volgend seizoen met Orbea in zee gaan (nog niet officieel bevestigd). Volgens Aerts zijn de fietsen van Ridley beter. "Zet beide fietsen op de weegschaal, in de windtunnel en op een test-bike en Ridley zal er altijd als de betere uitkomen. Op de weg is Orbea al lang uit de WorldTour en dus hebben ze niet doorontwikkeld.”

Aerts heeft er dan ook alle vertrouwen in dat Ridley binnenkort terug een WorldTour ploeg mag sponsoren. "Sinds de breuk vorige week bekend werd zijn hier al drie buitenlandse teams komen polsen voor een samenwerking. Ik ben er zeker van dat Ridley ten laatste tegen 2026 sponsor is van een ploeg die aan de start staat van de Tour. Maar ik kan daar nog niet meer details over geven."

Achtergrond
  • Photo: Peter de Voecht/PN/Cor Vos © 202c