In de Vuelta a España, zijn eerste grote ronde, die hij afsloot als achtste, vertelde hij eerlijk dat er spanning was tussen hem en kopman Aleksandr Vlasov. Na de Chrono Nations liet Uijtdebroeks zich weer vrij kritisch uit. Dit keer over het materiaal bij BORA-hansgrohe. Hij werd veertiende in de afsluitende tijdrit van dit jaar.
Hoewel Uijtdebroeks nog niet bekendstaat als groot tijdrijder, had hij beter kunnen doen dan de veertiende plaats in de Chrono Nations, vertelt hij tegen Het Laatste Nieuws. "Na tien kilometer kwam mijn schifter los en moest ik verder met de reservefiets, die helemaal niet in orde was. Ik kom om te leren, maar het is wel leuker als de fietsen in orde zijn."
CdA
Het bleek niet de eerste keer dat Uijtdebroeks iets met zijn tijdritfiets had. "Dat het altijd iets is met het materiaal bij BORA." Uijtdebroeks ligt nog vast tot en met 2024. De Belg zal zijn opties volgend jaar overwegen. "Dan zal ik kijken of BORA me kan bieden wat ik nodig heb in de grote rondes. Indien niet, kijk ik uit naar een andere ploeg."
Uijtdebroeks eist van zijn ploeg dat ze meer gaan investeren in tijdrijden. Hij wil komende winter naar de windtunnel en de piste. "Volgend jaar rijd ik de Giro, met twee tijdritten. Ik heb nog veel marge op gebied van aerodynamica. Als ik kijk naar Evenepoel of Ayuso, dan hebben die een CdA (luchtweerstandscoëfficient, red.) van 1,5 of 1,6."
"Ik zit op 1,9 of zelfs 2,0. Daar verlies ik gewoon een minuut. Ik hoop nu wel dat ze bij BORA die planning gaan maken, het zou dom zijn om het niet te doen. Iedereen weet dat ik de power heb om een goede tijdrit te rijden."
- Photo: Rafa Gomez/SCA/Cor Vos © 2023