Het Bos van Wallers is al jaren voer voor discussie. Op de gevreesde kasseistrook komen elk jaar tijdens Parijs-Roubaix heel wat renners ten val. Daar hebben organisator ASO en rennersvakbond CPA nu iets op gevonden. Een 'chicane' moet de snelheid waarmee renners de kasseien opvlammen, minderen.
"Normaal gezien komen de renners met ongeveer 60 kilometer per uur het Bos van Wallers binnen", zegt koersdirecteur Thierry Gouvenou. "Als ze zouden kunnen vertragen naar 30 á 35 kilometer per uur zou dat minder riskant zijn."
Verdeelde meningen
Die 'chicane' is een smal en erg bochtig stukje parkoers, afgezet met dranghekkens. Het tempo zal ongetwijfeld een duik naar beneden nemen, maar of dat allemaal zo veilig is, is een andere vraag. Mathieu van der Poel is alvast geen fan. "Is dit een grap", schreef de wereldkampioen op X.
Andere ex-winnaars, zoals Dylan van Baarle, reageren dan wel weer positief. Dat hij vorig jaar zwaar ten val kwam in het Bos van Wallers en een breuk in de hand en schouder opliep, zit er ongetwijfeld voor iets tussen. Maar drievoudig winnaar Johan Museeuw, die bijna zijn been verloor na een val op diezelfde kasseistrook, is dan weer geen fan.
(Lees verder onder de beelden)
Ecco la chicane introdotta all’ingresso della foresta di #Arenberg, appena ufficializzata per la #ParisRoubaix @RaiSport pic.twitter.com/9cJ4p2Omxa
— Stefano Rizzato (@stefanorizzato) April 3, 2024
Voor De Leeuw van Vlaanderen hoeft er helemaal niets te veranderen aan het originele parkoers. "Er zijn al natuurlijke hindernissen genoeg in de koers, men hoeft er geen extra te creëren", zegt hij aan Het Nieuwsblad.
"Ik vind het héél bizar. De organisatie creëert dubbel zoveel stress bij de renners: één keer stress om vooraan te zitten aan de chicane, een tweede keer bij het uitdraaien van de chicane.”
Kasseien blijven hetzelfde
"Omdat ik er bijna mijn been verloor, sta ik wellicht op de eerste plaats om te oordelen. En ik ben de eerste om te pleiten voor extra veiligheid. Maar ik vind het hier absoluut niet nodig. Omdat het probleem zich op de kasseien situeert, niet ervoor."
"Het Bos blijft het Bos en de kasseien liggen er niet beter bij. Ik reed liever aan hoge dan aan lage snelheid op de kasseien. Nu krijg je een sprint naar die chicane, ik hoop dat ze daar niet vallen."
"Het leren positioneren naar een kasseistrook moet je als renner ook onder de knie krijgen. Wat is het volgende? Een chicane voor de Oude Kwaremont? Alle grote kampioenen zijn er ooit zonder problemen overgevlogen. Aan een Monument als Roubaix raak je niet."
- Photo Cor Vos © 2020