📸 Mathieu van der Poel rijdt Parijs-Roubaix met 32 (!) mm banden 'die niet lek rijden'

Mathieu van der Poel maakt zondag met een aangepaste fiets jacht op zijn tweede opeenvolgende zege in Parijs-Roubaix.

Team Alpecin-Deceuninck training P-R 2024

Zondag vormen de gevreesde kasseistroken van Noord-Frankrijk het decor van de 121e editie van Parijs-Roubaix. Voor de renners is het misschien wel de lastigste koers van het jaar, voor wielerliefhebbers één van de hoogtepunten van het wielervoorjaar.

Gemakkelijkste renner die er is

Mathieu van der Poel is torenhoog favoriet om zichzelf op te volgen. De wereldkampioen verkeert immers in bloedvorm en zijn voornaamste concurrent, Wout van Aert, ligt momenteel in de lappenmand met een sleutelbeenbreuk, meerdere gebroken ribben, een longkneuzing en heel wat schaafwonden.

Toch willen ze bij Alpecin-Deceuninck niets aan het toeval overlaten. De mecaniciens van de Belgische formatie hebben de Canyon Aeroad CFR onder handen genomen om Van der Poel zo comfortabel en zo snel mogelijk over de kasseien te kunnen laten rijden.

Veel werk hebben ze echter niet gehad met de fiets van Van der Poel. "Mathieu is de gemakkelijkste renner die er is”, zeggen de mecaniciens aan Het Nieuwsblad. “Hij verandert liefst zo weinig mogelijk aan zijn fiets.”

(Lees verder onder de video)

De meest opmerkelijke aanpassing zijn de banden. Renners rijden tegenwoordig met banden van 25 of 28 millimeter dik, maar dat is te smal om over kasseien te dokkeren. Van der Poel koerst zondag met tubeless Vittorio Corsa banden met een dikte van maar liefst 32 millimeter. 20 jaar geleden was een banddikte van 23 millimeter trouwens de norm in Parijs-Roubaix.

Banden rijden niet lek

Over de bandendruk wil Alpecin-Deceuninck niets kwijt, want dat is een cruciaal gegeven en de concurrentie leest mee. Opvallend: vorig jaar reed niet één van hun renners lek en dat is volgens het team geen toeval. De reden daarvoor is net als de bandendruk top secret.

De mecaniciens wisten wel te vertellen dat ze geen gebruik maken van 'liner'. dat is een opvulstuk dat bescherming zou bieden als er met tubeless toch lek gereden wordt. “Het is nutteloos en het bolt niet”, klinkt het.

Hagelwitte fiets

Verder is er nauwelijks wat veranderd aan de fiets. Of toch niets wat invloed heeft op de prestaties. Het kader kleurt twee tinten wit. De velgen zijn vijf centimeter hoog. Van der Poel rijdt met een gepersonaliseerd zadel dat de druk op de edele delen vermindert en waarmee je meer voorovergebogen en dus aerodynamischer zit.

In tegenstelling tot veel van zijn collega's, rijdt Van der Poel zondag met dezelfde set-up als gewoonlijk: een 54/40 voorblad, achteraan een 12-cassette van 11 tot 30. Geen enkel voorblad dus. Lotte Kopecky won zaterdag Parijs-Roubaix met een enkel voorblad.

Achtergrond
  • Photo: Jan de Meuleneir/PN/Cor Vos © 2024