Er heeft zich namelijk een nieuwe concurrent aangediend: de Italiaanse stad Caserta. De nederzetting, vooral bekend van het koninklijk paleis, moet volgens diverse Italiaanse media de rol van Vicenza overnemen. Die stad in Veneto leek uitverkoren om de WK in 2020 te organiseren, maar in de regio ontbreekt het aan voldoende politiek en maatschappelijk draagvlak voor het evenement. De kans lijkt dus nihil dat de start van de wegwedstrijd voor elite heren op het San Marcoplein in Venetië plaats zal vinden.
Caserta heeft volgens Tuttobiciweb haar kandidatuur reeds bij de Internationale Wielerunie UCI ingediend. Over het parkoers zijn nog geen details vrijgegeven. De stad mocht in het verleden al vier keer een aankomst in de Giro d'Italia organiseren. Giorgio Zancanaro, Urs Freuler, Marco Saligari en Mario Cipollini mochten er hun handen in de lucht steken. In 2014 was de stad het decor van de proloog in de Giro Rosa. Annemiek van Vleuten mocht destijds de eerste roze leiderstrui in ontvangst nemen.
Dit jaar wordt er in en om het Oostenrijkse Innsbruck om regenboogtruien gestreden. Volgend jaar is Yorkshire het decor van de wereldtitelstrijd. Italië heeft de wereldkampioenschappen al twaalf keer mogen organiseren. De laatste keer was in 2014, toen de regenboogtruien in Florence werden uitgereikt. Als de UCI half juni de organisatie aan Caserta gunt zou het de eerste keer zijn dat de WK wielrennen in de regio Campanië worden gehouden.
Noord-Nederland heeft huiswerk bijna af
De organisatie die het WK over twee jaar naar Nederland probeert te halen staat overigens ook niet stil. Afgelopen week meldde Dagblad van het Noorden dat het TT Circuit in Assen moet dienen als finishlocatie voor alle koersen. Mogelijk wordt de ronde vanwege de Geert Timmer-bocht in omgekeerde richting afgewerkt.
Emmen, Groningen, Appingedam, Gieten en Veendam zijn aangewezen als startplaatsen voor de wedstrijden. Groningen zal het decor vormen voor de start van de individuele tijdritten voor mannen en vrouwen. Emmen mag de start van de wegwedstrijden voor eliterenners organiseren als Noord-Nederland groen licht krijgt van de UCI.