Na afloop van de tijdrit, waarin hij vijfde werd, vertelde Van der Poel dat ze er bij Alpecin-Fenix echt mee bezig waren geweest. "We hebben gisteravond tot middernacht aan m'n positie gesleuteld om nog wat watts te winnen", legde hij uit. Nu was vooraf al duidelijk dat hij dezelfde wielen als INEOS Grenadiers ging gebruiken. Hoe ze aan die wielen kwamen is overigens een fantastisch verhaal, kun je hier lezen.
Wanneer we een foto van de tijdrit van gisteren vergelijken met eentje uit de Tirreno, zien we dat zo mogelijk alles anders is. Ten eerste heeft Canyon een nieuw type tijdritfiets op de markt gebracht, waar Van der Poel uiteraard zijn tijdrit op afraffelde.
Zoek de verschillen!
Goed, nu we dat weten komen nu de dingen die hij veranderd heeft en die niet van zijn sponsoren komen. Ten eerste de wielen: Van der Poel gebruikte een Princeton CarbonWorks Blur achterwiel en een AeroCoach AEOX Titan voorwiel. Dit voorwiel is maar liefst 100mm hoog (op een wegfiets zie je doorgaans wielen tussen de 40 en 60mm hoog). Bij INEOS rijden ze dus ook met deze wielcombinatie, met als verschil dat de Britten velgremmen gebruiken. Overigens rijdt Alpecin-Fenix normaal met tijdritwielen van PRO, het onderdelenmerk van Shimano.
Het stuur komt ook van AeroCoach, een Brits bedrijf dat zich volledig richt op aerodynamica op de racefiets. Wanneer je goed kijkt zie je dat de ruimte tussen zijn armen en de beugels waarop hij ligt helemaal opgevuld is. Scheelt weer een paar watts.
Op de foto's is duidelijk te zien dat Van der Poel een andere (merkloze) tijdrithelm draagt. Normaal gesproken dragen ze bij Alpecin-Fenix helmen van ABUS. Deze helm is van Lazer en hetzelfde type dat ze bij Jumbo-Visma dragen. Een ander detail tot slot zijn de overschoenen van Van der Poel. Deze zijn van Nopinz, dat zich specialiseert in aerodynamische fietskleding.
Verder maakte hij gebruik van Vittoria banden, een tijdritbidon van Elite en een Selle Italia tijdritzadel, maar dit zijn dan weer wel allemaal sponsoren van de ploeg.
- Cor Vos