Er zijn al heel wat vinkjes gezet op de bucketlist van Mathieu van der Poel - als die al bestaat. De Nederlander heeft de belangrijkste prijzen voor zijn type renner al binnen. Het WK, Vlaanderen, Roubaix, de Gold Race en Sanremo: hij won ze allemaal, evenals ritten in de Giro en de Tour. Toch staat het volgende allemaal nog open voor de klassiekerspecialist van Alpecin-Deceuninck.
1) Gent-Wevelgem
De belangrijkste voorjaarskoers die ontbreekt op het palmares van Van der Poel is natuurlijk Gent-Wevelgem. Dit jaar kreeg hij klop van Mads Pedersen en in 2020 hielden hij en Van Aert elkaar in de houdgreep en in 2019 werd MVDP vierde in de massasprint. Winnen deed hij dus niet in Wevelgem. Hoog tijd om daar verandering in te brengen. Vind 'ie zelf vast ook!
2) Het volledige Vlaamse voorjaar
Als Van der Poel dan toch Gent-Wevelgem wint, dan kan hij ook hele Vlaamse voorjaar proberen af te vinken. Naast de Ronde van Vlaanderen (drie keer) en Parijs-Roubaix (twee keer) won de 29-jarige kasseienvreter ook al de E3 Saxo Classic (eenmaal) en Dwars door Vlaanderen (twee keer).
Wat naast Wevelgem nog ontbreekt: Omloop Het Nieuwsblad en in mindere mate Kuurne-Brussel-Kuurne. Maar wees gewaarschuwd: Tom Boonen bleef ooit hangen op de Omloop, wordt dat ook Van der Poels struikelblok?
3) Rit en rood in Vuelta
Van der Poel won in 2021 een etappe in de Tour de France en pakte daar de gele trui. Datzelfde kunstje flikte hij in 2022 in de Giro. De Vuelta reed hij nog nooit. De Nederlander heeft al wel laten vallen oren te hebben naar een deelname aan de Ronde van Spanje. Een mooie kans om de trilogie in ritzeges én leiderstruien te voltooien.
4) Tour of Holland
Geen Ronde van Nederland, maar de Tour of Holland. Dat is hoe de nieuwe Nederlandse rittenkoers, die in 2025 voor het eerst wordt georganiseerd, gaat heten. Het lijkt onwaarschijnlijk dat Van der Poel meedoet aan de eerste editie, want de wedstrijd begint als 2.2-koers.
De organisatoren hebben daarentegen wel de ambitie om door te groeien naar de WorldTour. De kans is dus aanwezig dat het nog tijdens de carrière van de Nederlander een grote koers gaat worden. En die zal hij dan ongetwijfeld willen winnen!
5) Luik-Bastenaken-Luik
Van der Poel onderzocht in 2024 al hoe ver hij kon komen in La Doyenne. De Nederlander werd derde, maar kon geen partij bieden aan de veel betere Tadej Pogacar. In 2020 werd hij ook al eens zesde. Conclusie: Van der Poel kan meedoen in Luik-Bastenaken-Luik, maar winnen is vrijwel onmogelijk.
Toch denken we dat het mogelijk is, vooral als je ziet hoe sterk hij voor de dag kwam op het laatste WK in Zürich. Enig probleem is dat hij wat kilo's moet verliezen om op het gewenste klimniveau te komen. Maar dat precies de kilo's die hij in de Vlaamse klassiekers nodig heeft. En die koersen zien Van der Poel niet één-twee-drie overslaan.
6) Canadees tweeluik
Zowel de GP Cycliste de Québec als de GP Cycliste de Montréal zijn op het lijf geschreven van Mathieu van der Poel. Echter, hij won beide Canadese WT-koersen nog nooit. Waarom? Omdat hij nog nooit is gestart in het Canadees tweeluik. Hoog tijd dat dat eens gaat gebeuren. De wedstrijd in Québec eindigt meestal in een sprint bergop, ideaal dus. De koers in Montréal kent een iets langere beklimming en een meer aanvallend karakter.
7) Europees kampioen op de weg
Het WK won hij al, maar Europees kampioen worden lukte nog niet. Het EK ook bij lange na niet de status van het wereldkampioenschap, maar toch. Het zou een lekkere toevoeging zijn op het toch al rijkgevulde palmares van Van der Poel. Dit jaar deed hij mee aan de wegrit in Hasselt, maar die was niet zwaar genoeg. Volgend jaar wordt het EK verreden in de Ardèche. Mogelijk wordt daar een beter parkoers voor de Nederlandse kopman uitgetekend.
8) Groene trui in de Tour
Van der Poel piloteerde ploegmakker Jasper Philipsen al meerdere keren naar een ritzege (en het groen) in de Tour de France. Het is inmiddels dan ook een vertrouwd beeld: de Nederlander die met een knallende leadout de weg plaveid voor de Belg. Maar, denk Philipsen even weg en er ontstaat een hele andere situatie.
Met zijn snelheid, stuurmanskunsten en explosiviteit is Van der Poel zelf ook in staat om dichte resultaten te rijden in massasprints. Tel daarbovenop zijn kwaliteiten als aanvaller en betere klimmersbenen dan de gemiddelde sprinter en je hebt een renner a la Sagan die de groene trui kan winnen. Geen gek idee, toch?
- Cor Vos