7 Verrassende manieren om jezelf een betere wielrenner te maken (en ja, daar hoort krachttraining bij)

Het is echt niet alleen maar dom trappen...
@media (max-width: 679px){#fig-6148cd8ec8aab img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6148cd8ec8aab img{#fig-6148cd8ec8aab img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6148cd8ec8aab img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6148cd8ec8aab img{#fig-6148cd8ec8aab img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6148cd8ec8aab img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6148cd8ec8aab img{#fig-6148cd8ec8aab img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6148cd8ec8aab img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6148cd8ec8aab img{#fig-6148cd8ec8aab img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}krachttraining

1) Krachttraining dus

Jazeker, zoals we in de kop van dit artikel al zeggen, hoort krachttraining er ook 'gewoon' bij als wielrenner. Waar gewichten vroeger nog zo ongeveer verboden waren, is dat in het 'nieuwe' wielrennen tegenwoordig wel anders.

Het is echt niet zo dat je de hele dag in de gewichten moet hangen, maar zoals je op Instagram misschien weleens hebt gezien, is core-training nu een vast onderdeel van de wielertraining. Sterke buik- en rugspieren voorkomen blessures en zorgen ervoor dat je meer kracht kan zetten met je benen. Hier kun je wat inspiratie opdoen om gewichten aan te schaffen.

2) Hardlopen

Nog zoiets wat vroeger echt verboden was voor wielrenners. Lopen = slopen was het lange tijd het credo. Maar ook dat is verouderde informatie. Als je de Strava van bijvoorbeeld Wout van Aert bekijkt, zie je dat hij regelmatig een rondje gaat hardlopen (hij heeft de looptechniek ook nodig voor het veldrijden natuurlijk).

Voor Van Aert en andere profs is het een soort warming-up, maar amateurs kunnen hardlopen ook gebruiken om de conditie echt te verbeteren. Met hardlopen zit je immers sneller in een hogere hartslagzone. Ideaal om dat te trainen dus.

@media (max-width: 680px){#fig-6148cd8ec9523 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6148cd8ec9523 img{#fig-6148cd8ec9523 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6148cd8ec9523 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6148cd8ec9523 img{#fig-6148cd8ec9523 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6148cd8ec9523 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6148cd8ec9523 img{#fig-6148cd8ec9523 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Een hardloopsessie van Wout van Aert aan het einde van z'n hoogtestage.

3) Eten

Hé, dat klinkt je vast als muziek in de oren! Maar het aanvullen van je koolhydraten en het eten van eiwitten om de spierschade die ontstaat na een rondje knallen te herstellen is echt een ondergeschoven kindje als beter wil worden. Hoppa, bakkie kwark met fruit erin meteen na de training.

(En natuurlijk ook lekker blijven snacken na een training, als je op de ingrediëntenlijst kijkt van je guilty pleasure zul je er vast ook wel iets op vinden wat goed is voor je herstel en kun je het dus prima verantwoorden als je echt naar een groot doel aan het toewerken bent...)

4) Ga aan wedstrijdjes meedoen op Zwift

In de online fietswereld Zwift kun je op het schermpje voor je neus genieten van de dinosaurussen die in Watopia rondlopen, van de malle hoge bruggen in New York, of van die prachtige nieuwe Japanse wereld, maar je kunt er ook gewoon lekker duizend doden sterven in een wedstrijdje.

Aan een wedstrijdje in Zwift meedoen, betekent een uur lang (of langer als je echt een masochist bent) kapotgaan. Je klikt in de app Zwift Companion een wedstrijdje naar keuze aan - er worden er per dag tientallen gehouden, op elk uur van de dag - en gaan met die banaan!

En die banaan gaat meteen vanaf het startsignaal, want iedereen knalt erin. Je moet meteen vol achter een of andere Japanner of Amerikaan aan. Je zult zweten zoals je nog nooit gezweet hebt. Maar als je het doet (niet elke dag natuurlijk), zul je merken dat je grenzen overgaat en echt beter wordt.

@media (max-width: 680px){#fig-6148cd8ec978e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6148cd8ec978e img{#fig-6148cd8ec978e img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6148cd8ec978e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6148cd8ec978e img{#fig-6148cd8ec978e img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6148cd8ec978e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6148cd8ec978e img{#fig-6148cd8ec978e img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Jezelf pijnigen in de pain cave!

5) Fiets lang(zaam)

Dit klinkt na dat Zwift-verhaal over helemaal kapotgaan wat tegenstrijdig, maar het is heel belangrijk om forse inspanningen af te wisselen met 'vogelkijkritten'. Die rustige, maar lange ritten zorgen voor een duurvermogen van heb ik jou daar. Je zult merken dat als je die lange ritten in de benen hebt, je korte forse inspanningen ook veel beter aan kan.

6) Ga een weekje fietsen in de bergen

Het is natuurlijk fantastisch om er te genieten van de schitterende natuur, de frisse berglucht en het hopelijk lekkere weer om je heen, maar je wordt er als vanzelf ook een echt veel betere wielrenner van. Bergen vragen natuurlijk het uiterste van jezelf en als je aan een col begint is er geen weg meer terug (ja, die is er natuurlijk wel, maar omkeren is wel echt een nederlaag op jezelf..)

Iedereen die een week is wezen fietsen in de bergen weet: na een paar dagen wat rustiger aan doen als je eenmaal weer thuis bent, ga je als een raket! Zeker als je ook nog een beetje op hoogte zit in je uitvalsbasis.

7) En natuurlijk: ga schansspringen

Als je toch in de bergen bent: zoek even een schans op, bind twee dunne stukken hout onder je benen en spring eraf. Een paar jaar later versier je een je gegarandeerd een contract bij de grootste Nederlandse wielerploeg en win je een grote ronde!

@media (max-width: 680px){#fig-6148cd8ec992c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6148cd8ec992c img{#fig-6148cd8ec992c img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6148cd8ec992c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6148cd8ec992c img{#fig-6148cd8ec992c img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6148cd8ec992c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6148cd8ec992c img{#fig-6148cd8ec992c img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Primoz Roglic in z'n kenmerkende Telemarklandingpose op het podium.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met een commerciële partner

Laatste nieuws