@media (max-width: 679px){#fig-614ae49459960 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ae49459960 img{#fig-614ae49459960 img.lazyloading{width: 624px;height: 468px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614ae49459960 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ae49459960 img{#fig-614ae49459960 img.lazyloading{width: 980px;height: 735px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1000px){#fig-614ae49459960 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ae49459960 img{#fig-614ae49459960 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1001px) and (max-width: 1440px){#fig-614ae49459960 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ae49459960 img{#fig-614ae49459960 img.lazyloading{width: 1400px;height: 788px;}}@media (min-width: 1441px){#fig-614ae49459960 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ae49459960 img{#fig-614ae49459960 img.lazyloading{width: 1900px;height: 814px;}}Evenepoel

Interview | Koen Pelgrim: 'Door zijn aerodynamica kan Remco zulke stuntsolo's uithalen'

Remco Evenepoel geldt in de tijdrit van de Benelux Tour als topfavoriet. Hij zal daar een knalprestatie moeten neerzetten, want in de eerste etappe verloor hij immers 58 seconden op de concurrentie.
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_top_article');

Koen Pelgrim is trainer van Evenepoel en was al werkzaam voor de ploeg op het moment dat het toptalent ontdekt wordt. "We kregen een telefoontje van Matxin (Fernandez, dan nog scout bij Deceuninck-Quick Step, red.) dat hij een speciaal iemand had gezien. Een paar weken later kwam Remco naar Leuven om tests te ondergaan. Het contact is gebleven en de winter erop ging hij mee op trainingskamp."

"Het is niet dat ik totaal verbaasd was toen ik zijn cijfers onder ogen kreeg. Die eerste tests waren goed, maar niet exceptioneel. Het is niet dat het resultaten waren die ik nooit eerder had gezien van iemand van die leeftijd. Maar gezien het feit dat hij net koerste, was het wel uitzonderlijk."

Wat Evenepoel onder meer uitzonderlijk maakt, is zijn vermogen om kracht te leveren in een heel compacte houding. "In de windtunnel heeft Remco de laagste luchtweerstand van de ploeg. Daarin gaan we geen grote stappen meer zetten, maar dat neemt niet weg dat je op het hoogste niveau blijft finetunen. Hij kan alleen niet nóg vijf centimeter lager zitten, want daarin stuit je op limieten. Dat is niet erg, want zijn tijdrit is meer dan goed genoeg om mee te strijden voor klassementen."

"Het is niet dat ik totaal verbaasd was toen ik de cijfers van Remco voor het eerst onder ogen kreeg."

Koen Pelgrim

"Door die aerodynamica kan hij bovendien van die stuntsolo’s uithalen als in de Ronde van Polen (en onlangs in de Druivenkoers, red.). Hij doet op zijn normale fiets hetzelfde en is daardoor op het vlakke ook zo goed. Dat kunnen andere klimmers simpelweg niet. Voor Remco kost het geen moeite om zijn hoofd naar beneden te houden en zijn lichaam laag te houden, terwijl andere jongens zich in allerlei bochten moeten wringen om überhaupt die aerodynamische positie aan te nemen."

Dat kunnen maar heel weinig renners volgens Pelgrim. "Dat is voor hen gewoon niet houdbaar en daardoor verliezen ze aan vermogen, omdat ze hun kracht niet kwijt kunnen. Als je rug, nek en hamstrings minder flexibel zijn, is het onmogelijk om optimaal vermogen te leveren in die lage positie. Remco is klein van postuur en kan daardoor ook zo compact zitten."

Dit is een gedeelte van het portret van Remco Evenepoel dat verscheen in onze Giro-special van dit jaar.

doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_bottom_article');
  • @media (max-width: 1000px){@media (min-width: 100vw){#fig-614ae4945b7b6 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ae4945b7b6 img{#fig-614ae4945b7b6 img.lazyloading{width: 26px;height: 26px;}}
    Remco Evenepoel

Laatste nieuws