CEO Flanders Classic doet uit de doeken hoe hij VDP en Van Aert verdekt startgeld voor cross betaalt: 'Niet onnozel over doen'

Thomas Van Den Spiegel legt uit hoe het met de startgelden voor Mathieu van der Poel en Wout van Aert zit in wereldbekercrossen. Een ingewikkelde constructie..

World Cup cyclocross Namen 2020

Het crossseizoen is begonnen! Er werden al drie wereldbekers verreden, maar voorlopig is het helaas nog wel even wachten op Mathieu van der Poel en Wout van Aert. Ze zullen vermoedelijk eind november hun opwachting maken in het veld. En dat doen ze niet gratis...

Verdekt startgeld

Dat blijkt uit een interview dat de Belgische krant Het Laatste Nieuws had met Thomas Van Den Spiegel, de CEO van Flanders Classic, de organisator van vele wielerevenementen in Vlaanderen en daarbuiten. Ze zijn onder andere verantwoordelijk voor de Ronde van Vlaanderen en Gent-Wevelgem, maar organiseren voor de UCI ook de wereldbekermanches in de cross.

En juist in die combinatie zit 'm de crux, zo doet Van Den Spiegel uit de doeken. In wereldbekercrossen zijn er namelijk geen startgelden, ook niet voor Mathieu van der Poel en Wout van Aert, maar daarvoor worden ze 'gecompenseerd' als ze in het voorjaar aan het vertrek komen in wegkoers georganiseerd door Flanders Classic.

"Daar moeten we niet onnozel over doen", zegt Van Den Spiegel. "Dat is de markt van vandaag die speelt. Je hebt vandaag sterren die deze sport groot maken en op een bepaalde manier moet je die naar waarde schatten omdat zij ervoor zorgen dat het ons product beter maakt. Het is dus logisch dat er dan deals worden gemaakt."

Miljoenen voor Froome

Hij legt uit hoe het in de praktijk werkt in de wielerwereld. "Er worden overeenkomsten gemaakt zodat wij op een goeie manier kunnen samenwerken met de ploegen. Wat elke organisator in het wielrennen doet. Giro-organisator RCS betaalde destijds ook miljoenen zodat Chris Froome in hun koersen startte."

Verplicht om mee te doen

De organisator van de wereldbeker voelt zich verplicht om mee te doen met het startgeldencircus - hoewel hij weigert zijn constructie startgeld te noemen) op deze manier. Dat komt volgens hem door de structuur van de crosswereld.

"Wij moeten wel, omdat er te weinig differentiatie is in de cross. Het probleem is dat elke cross-organisator de toppers wil en het gewend is dat ze bij hen starten. Dus lokken ze hen met startgeld. Daardoor is er amper verschil tussen een Wereldbeker en een gewone cross. Omdat de kalender vijftig crossen telt en de renners keuzes maken, moeten wij ook meedoen in dat systeem omdat we anders weggespeeld worden door crossen die veel startgelden betalen."

Achtergrond
  • Photo VK/PN/Cor Vos © 2020