Indoor cycling, ofwel 'spinning' wordt steeds populairder. Ook niet-wielrenners stappen graag op de fiets om te werken aan hun conditie en fitheid. De meeste sportscholen zijn al uitgerust met enkele fietsen waar jij je in het zweet kunt werken, maar voor wat gezonde afwisseling kan het bijwonen van groepslessen een mooie toevoeging zijn.
Niet alle sportscholen bieden dit, dus soms moet je zelf de touwtjes in handen nemen. Dit is hoe jij je eigen cycling studio kunt openen in een slechts een aantal stappen.
Je eigen sportschool oprichten dat focust op fietsen klinkt wellicht uitdagend, maar met een goed stappenplan en duidelijke doelen zijn de mogelijkheden enorm. Het aantal mensen dat sport in Nederland groeit al jaren, dus aan de grootte van de markt zal het niet liggen. Het zal aankomen op een goede locatie, een goed businessmodel en 100% inzet. Hoe je dit doet leggen wij je uit.
Het opstarten
Voordat je een fietsstudio wilt openen is het belangrijk dat je een goede locatie kiest. Hierbij moet je rekening houden met verschillende factoren. Ten eerste de mensen uit de buurt, hoe oud zijn ze? Hebben ze wel interesse in spinning, of sporten ze helemaal niet?
Daarnaast is een belangrijk onderdeel de cocurrentie. Check waar mensen uit de omgeving nu sporten en of jij deze concurrentiestrijd kunt winnen en mensen overtuigen om naar jouw cycling studio te gaan.
Wanneer je deze praktische zaken hebt doorgrondt is het belangrijk dat je een overtuigend imago hebt. Dit alles begint bij de naam van je sportschool. Verzin zelf een naam of kijk naar fitness merknamen gecreëerd met Businessnamegenerator. De naam van je cycling studio kan bepalend zijn voor het imago dat je creëert en hoe mensen naar jouw bedrijf kijken.
Een goede community
Sporters zijn graag deel van een groep, ofwel een community. Hoe jij je brand positioneert heeft hier een groot aandeel in. Zo kun je ervoor kiezen om je te positioneren als een gym waar professionele wielrenners zich op kunnen trainen, of kun je juist focussen op het brede publiek dat spinning gebruikt om in beweging te blijven.
Ook je personeel speelt hier een belangrijke rol in. Wees zorgvuldig in het samenstellen van je team, dit proces kan jouw sportschool maken of breken. Zorg ervoor dat jouw team aansluiting heeft bij de community waar je op focust en dat ze jouw brand versterken.
Naast een sterke community is het belangrijk dat je de sporters ook goed bediend. Sporters zijn veeleisend en willen ten alle tijden het beste materiaal gebruiken om hun lichaam zo goed mogelijk te trainen. Zorg er dus voor dat je beschikt over hoge kwaliteit sportapparaten en faciliteiten. Je kunt hierbij overwegen of je de materialen wilt kopen of leasen, afhankelijk van je budget.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met een commerciële partner