Parkoersbouwer wast handen in onschuld: 'Volgens mij zijn er vaker valpartijen bij een rechte finish dan in een bocht'

Na de derde etappe was er veel te doen om het parkoers. De laatste rechte lijn was namelijk niet langer dan honderd meter.

Tour de France 2023 - stage 03

Hoewel daar regels voor zijn opgesteld door de UCI lijkt Tourorganisatie ASO zich daar weinig van aan te trekken. "We moeten toegeven dat de finish inderdaad niet recht was", aldus parkoersbouwer Thierry Gouvenou tegen Sporza. "De mensen van Bayonne hadden eerst twee andere voorstellen gedaan, die ik allebei geweigerd heb, omdat het te gevaarlijk zou zijn. Uiteindelijk zijn we op hun derde voorstel geland."

Gouvenou wil wel toegeven dat het niet ideaal was, maar komt toch met allerlei excuses. "Volgens mij zijn er vaker valpartijen bij een rechte finish dan met een bochtje. We mogen niet te strikt redeneren. Rechte finishes zijn geen garantie op geen valpartijen. Ze zijn gisteren ook helemaal niet gevallen, wat toch vrij zeldzaam is voor een eerste massasprint in de Tour."

De Fransman benadrukt dat het geen sinecure is om een finish te organiseren. "In dit geval was het niet mogelijk om op een recht stuk te finishen", aldus Gouvenou. Daar dachten onder anderen Fabio Jakobsen en Thijs Zonneveld overigens heel anders over. Gouvenou: "Je moet ook rekening houden dat we aan de aankomst verschillende technische zones en plaats voor het publiek nodig hebben. Voldoende ruimte en daar denken mensen niet zo snel aan."

Nieuws
  • Photo: Kei Tsuji/SCA/Cor Vos © 2023