Fruitoorlog in de Tour: Lidl-Trek mag van Tourorganisator ASO geen fruit meer aanbieden

Trek-Segafredo en Tourorganisator ASO liggen met elkaar overhoop... over appels, bananen en ananassen!

Tour de France 2023 - stage 01

De Duitse supermarktketen Lidl is sinds 1 juli hoofdsponsor van Lidl-Trek. Bij de presentatie van de nieuwe outfits (die overigens heel wat kritiek kregen) waren bakken fruit te zien. Lidl specialiseert zich immers al enkele jaren in het aanbieden van verse groenten en fruit.

Voor de start van elke etappe, zijn die bakken fruit ook terug te vinden aan de teambus. Fans mochten er gratis van eten, maar daar steekt Tourorganisator ASO nu een stokje voor. "We mogen het fruit uitstallen en onze renners en personeel mogen er ook van eten. Maar fans aan de bus mogen dat niet", zegt Trek-woordvoerder Jakob Kennison.



De reden? "ASO heeft een sponsorovereenkomst met Leclercq", zegt Kennison. Leclercq is een Franse supermarktketen en dus concurrent van Lidl. “Als mensen aanstalten maken om een stuk fruit te nemen, vertellen we hen dat het niet mag."

Tour de France
  • Photo: Vincent Kalut/Nico Vereecken/PN/Cor Vos © 2023