De Duitse supermarktketen Lidl is sinds 1 juli hoofdsponsor van Lidl-Trek. Bij de presentatie van de nieuwe outfits (die overigens heel wat kritiek kregen) waren bakken fruit te zien. Lidl specialiseert zich immers al enkele jaren in het aanbieden van verse groenten en fruit.
Voor de start van elke etappe, zijn die bakken fruit ook terug te vinden aan de teambus. Fans mochten er gratis van eten, maar daar steekt Tourorganisator ASO nu een stokje voor. "We mogen het fruit uitstallen en onze renners en personeel mogen er ook van eten. Maar fans aan de bus mogen dat niet", zegt Trek-woordvoerder Jakob Kennison.
This is the fruit stand outside @LidlTrek's bus. They'd like to give the fruit to fans/journalists. One problem: ASO have banned them from doing so.
Why? Leclerc, sponsors of the Tour, are a rival of Lidl, thus they're not permitted to hand out apples and pears 😢 #TourFruitWar pic.twitter.com/XuRbyjqTL8
— RadioCycling (@radio_cycling) July 3, 2023
De reden? "ASO heeft een sponsorovereenkomst met Leclercq", zegt Kennison. Leclercq is een Franse supermarktketen en dus concurrent van Lidl. “Als mensen aanstalten maken om een stuk fruit te nemen, vertellen we hen dat het niet mag."
- Photo: Vincent Kalut/Nico Vereecken/PN/Cor Vos © 2023