Het was een behoorlijke smet (die massale val in het begin van de rit was dat natuurlijk ook) op een verder schitterende Touretappe. Op de zware Col de Joux Plane wilde Tadej Pogacar op 500 meter van de top aanzetten voor de bonificatieseconden en wellicht meer, maar hij kon er niet langs door een blokkade van twee motoren.
Geen enkel excuus
José De Cauwer noemde het in zijn live commentaar op Sporza al 'een klotezooi' en neemt na afloop die woorden zeker niet terug. In een analyse van de dag met zijn collega Renaat Schotte op de website van de Vlaamse publieke omroep blijft hij fel.
"Ik kan geen enkel excuus aanvaarden. De motoren moeten daar weg en moeten vooruit denken. Dat zijn ervaren mannen die weten dat het tempo eruit gaat. Het ging van 25 kilometer per uur naar 10 kilometer per uur."
Den redenatie is dat de motards dan behoren te weten dat het harder kan en zal gaan daarna. Er moest iets gebeuren op 500 meter van de top. Oké, je weet niet exact wanneer, maar je moet denken met de renners. Er was geen vast punt voor die aanval, maar Tadej Pogacar moest nu in de remmen voor twee motoren."
Discussie duurt al jaren
De Cauwer trekt het ook nog wel wat breder dan alleen die twee motards. "De verantwoordelijkheid ligt bij iedereen. Bij ASO, bij het publiek dat meer discipline moet hebben en bij de motards die hun job moeten doen. Die discussie duurt nu al jaren. Die fotograaf mag daar zitten omdat hij tot die pool behoort, maar hij had al kilometers foto's kunnen nemen."
- foto Carla Vos/Cor Vos © 2017