Waarom steeds meer renners 'aerobeha' dragen en daarmee UCI-regel omzeilen (maar Jumbo-Visma is geen fan)

De nieuwste kledingtrek in het peloton is een aerodynamische beha, maar niet alle ploegen zijn overtuigd van het voordeel.

Paris-Nice 2023 stage 4

Aandachtige wielerfans hebben het misschien al opgemerkt. Steeds meer renners koersen met een opmerkelijk kledingstuk rond, dat lijkt op een beha. Tadej Pogacar knalde ermee naar eindwinst in Parijs-Nice. Brandon McNulty won er een rit in de Giro mee en Neilson Powless draagt er ééntje onder zijn bollentrui.

Het gaat om een aerodynamische base layer van het kledingmerk Rule 28, waarbij korte mouwstukken met elkaar verbonden worden. De mouwen zijn voorzien van verticale strepen reliëf, die zich vastgrijpen aan het koerspak dat erboven ligt. Het oppervlak van het koerspak wordt daardoor ruwer en op die manier wordt de luchtstroom rond de armen 'gemanipuleerd'. Dat creëert een verminderde luchtweerstand.

Artikel 1.3.033

Team Sky experimenteerde er in de Tour van 2017 al mee, hoewel het toen niet ging om een apart kledingstuk. Hun omstreden vortex-aeropakken hadden toen noppen op de mouwen. De Internationale Wielerunie UCI besloot in te grijpen. Artikel 1.3.033 stelde dat wielerkledij de morfologie van een renner voortaan niet meer mocht wijzigen. Wedstrijdkledij mocht enkel 'essentiële' onderdelen bevatten.

Foto Marketa Navratilova/Cor Vos © 2017

Hetzelfde reglement stelde echter ook: "Wijzigingen aan de ruwheid van de oppervlakte van de koerskledij zijn toegestaan, maar mogen enkel het resultaat zijn van naaien, weven en assembleren van de stof. Veranderingen in de ruwheid van het oppervlak zijn beperkt tot een profielverschil van maximaal één millimeter."

15 watt

Met de aerobeha wordt die regel mooi omzeild. Het betreft namelijk een apart kledingstuk. Het profielverschil kan op die manier toch 1 millimeter overschrijden. En dat kan een aanzienlijk aerodynamisch voordeel opleveren. Het lapje stof werd uitvoerig getest in de windtunnel van Silverstone in Groot-Brittanië en de resultaten zijn best wel opmerkelijk. Aan 50 km/h spaart een renner maar liefst 15 watt!

Foto: Website Rule 28

Reden voor UAE Team Emirates om hun renners in die beha's te laten rijden. "Toch gebruiken we het niet altijd", zegt José Matxin aan Het Laatste Nieuws. "In een bergrit met 4000 hoogtemeters bijvoorbeeld, is aerodynamica niet zo belangrijk als in een tijdrit."

Niet iedereen fan

Bij Jumbo-Visma is het enthousiasme minder groot. "We hebben de base layer uitvoerig getest, maar het leverde onze koerspakken geen noemenswaardig voordeel op", zegt Mathieu Heijboer, Head of Performance. "Het zorgt dat de outfit van de renners minder ademend is en de extra laag is in de hitte van deze Tour zeker geen voordeel."

Ook Mathieu van der Poel zullen we niet snel in beha zien. "Onze kledingsponsor Kalas werkt exclusief met vortex voor aero-pakken”, zegt sportief manager Christoph Roodhooft.

Wie overtuigd is van het voordeel kan er zelf ééntje aanschaffen. Op de webshop van Rule 28 kan je de 'Aero Base Layer' in alle maten bestellen. Er hangt wel een stevig prijskaartje van 178,95 euro aan vast.

Materiaal
  • Photo: Szymon Gruchalski/Cor Vos © 2023