Column | Het wordt tijd voor een Head of Entertainment bij Jumbo-Visma (en Clown Bassie is nog vrij)

Onze redacteur vindt het heel knap wat Jumbo-Visma heeft bereikt, maar toch ziet hij nog een rol voor Clown Bassie weggelegd bij de ploeg.

Ik scrolde en ik scrolde maar door. Er kwam geen eind aan. Op de website van Jumbo-Visma telt het deel van de site waar de staf van de wielertak van de ploeg is weergegeven maar liefst 30 rijen met steeds 4 pasfotootjes van niet fietsende werknemers. 120 man/vrouw sterk is de organisatie - ik kan erg goed vermenigvuldigen.

Tahini banana energy cakes

Een Head of Permormance - en wat voor één, Mathieu Heijboer is goud waard voor de ploeg. Een performance nutriotionist - ze deelt een heerlijk recept voor tahini banana energy cakes op de site. Een hospitality coördinator - niemand minder dan Nederlands laatste winnaar van het jongerenklassement in de Tour Eddy Bouwmans.

Een Tony Arts - die niet de ploegdokter is, maar mechanieker. Een Karel Klop - die wel ploegdokter is. Een osteopaat - met de haast poëtische Vlaamse achternaam Vanmelkebeke. Een medical manager. Een chef Biomechanics & Bikefitting. Een heel leger aan foodcoaches. Zoals ik al schreef: er kwam geen einde aan.

Geen Sky

Toen dat einde er ineens toch was, kwam ik tot de conclusie dat Jumbo-Visma zoals door vele media al geschreven op een zeer wetenschappelijke en professionele manier wordt gemanaged, maar er toch nog een functie ontbreekt in dat scala aan Engelse termen. Een Head of Entertainment.

Jumbo-Visma wordt door sommige mensen wel vergeleken met de Skybots uit de tijd van Bradley Wiggins en Chris Froome. Met die kritiek ben ik het niet eens. Jumbo-Visma koerste in de afgelopen Tours veel attractiever dan Sky in het verleden. Denk alleen al aan de Granon-etappe van vorig jaar en aan Wout van Aert, die in de afgelopen Tour de Frances meer voor het peloton uitreed dan erin.

Verkeerde reden

Maar de reden waarom ze het doen, is wat mij steekt. Niet om lekker te wielrennen. Het is puur zakelijk. Er is data verzameld, geanalyseerd en ze kwamen tot de conclusie: dit is de beste manier om Tadej Pogacar te verslaan. Als de hele dag saai in een treintje op kop van het peloton rijden, zoals Sky deed, de beste manier was om de Sloveen te kraken, dan hadden ze dat gedaan.

De best wel attractieve manier van koersen komt niet voort uit idealisme, maar is puur pragmatisme. Dat eeuwige en ellendige winnen staat voorop. Terwijl sport voor mij veel meer is dan dat. Tuurlijk, het is hartstikke mooi om als eerste over de streep te komen en de wil om dat te doen zit ook in de genen van topsporters, en misschien ook wel in die van een performance nutriotionist, dat weet ik niet.

Maar vergeet ook niet dat er allemaal mensen zitten te kijken die vooral mooie sport willen zien. En zonder de kijkers is profsport dood. Entertainment maakt onderdeel uit van het business model, om het even in Jumbo-Visma-taal te schrijven.

Kortsluiting

En juist dat entertainment-aspect zijn ze bij Jumbo-Visma volgens mij een beetje vergeten. Het komt allemaal zo zakelijk en berekenend over bij de ploeg. Het moment waarop Nathan Van Hooijdonck zondag niet even mee mocht rijden met Tadej Pogacar op de Champs-Élysées was daarvoor wat mij betreft illustratief.

Dat het gewoon even leuk wielrennen was, zorgde voor kortsluiting in de hoofden bij de ploegleiders van Jumbo-Visma. De Tour was al lang en breed binnen, Het Plan was uitgevoerd, maar toch bleven ze hangen in het stramien waarin ze al de hele ronde zaten.

Hoog tijd voor iemand die zorgt voor wat lucht in de organisatie bij Jumbo-Visma. Een Head of Entertainment. Clown Bassie is nog vrij naar het schijnt. Ik zie z'n geschminkte clownshoofd al op de website staan, tussen dat van Zeeman en Heijboer in.

Columns
  • Beeld: website Jumbo-Visma