Lotto Dstny breekt na 12 jaar met Ridley en rijdt vanaf 2024 met Orbea

Lotto Dstny wil niet alleen het lopend contract met Caleb Ewan verbreken. Ook Ridley mag volgend seizoen ophoepelen.

Tour of Denmark 2023 - stage 2

De liefde tussen de Lotto-ploeg en Ridley is over. Er waren al langer geruchten dat de renners niet helemaal tevreden waren over het materiaal. Verder liggen de Belgische formatie en de Belgische fietsfabrikant ook al een tijdje financieel met elkaar overhoop.

"Onze samenwerking met Ridley stopt inderdaad eind dit jaar", bevestigt Stéphane Heulot, sinds dit seizoen de nieuwe CEO bij Lotto Dstny, aan Het Nieuwsblad. "We stappen over naar een nieuw fietsenmerk." Heulot vertelt niet welke fietsen dat zullen zijn, maar naar verluidt gaat het om het Baskische Orbea.

Financieel ongenoegen

Verder vertelt Heulot dat de breuk niet het gevolg is van ontevredenheid over de kwaliteit van de fietsen. "We kiezen voor een ander merk omdat we ons financieel willen verbeteren. Dat is nodig om onze huidige kern te kunnen behouden."

Zo zouden de kleine lettertjes in het contract te vaak in het voordeel van Ridley geweest zijn en zou sinds de coronacrisis de financiële bijdrage van Ridley tot een minimum beperkt zijn, terwijl fietsconstructeurs net gouden zaken deden in die periode.

Klachten over materiaal

Geen ontevredenheid over het materiaal dus, al klonk het enkele maanden geleden wel anders. Toen vertelde Heulot nog dat Ridley achterop hinkt op vlak van innovatie en dat de tijdritfietsen van Lotto Dstny niet concurrentieel zijn ten aanzien van de concurrentie. Ook de renners klaagden over het materiaal. Zo liet Arnaud De Lie al uitschijnen dat hij op beter materiaal hoopt. Verder waren er problemen met de levertermijnen.

 

 

Nieuws
  • Photo: Szymon Gruchalski/Cor Vos © 2023