Sporteconoom Pieter Verhoogt: 'Als je erin zit, lijkt wielrennen heel aantrekkelijk, maar vanaf een afstand, is het lastig'

Jumbo-Visma is misschien wel de beste ploeg uit de geschiedenis, maar het blijkt een ware zoektocht om een nieuwe sponsor te vinden.

Tour de France 2023 - stage 21

Dat is wat blijkt uit de fusiegesprekken tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Pieter Verhoogt is sporteconoom en is werkzaam bij onder meer de Hogeschool van Amsterdam. In gesprek met Sporza vertelt hij dat de aantrekkelijkheid van wielrennen voor sponsors overschat wordt.

"Als je erin zit, lijkt het een heel populaire sport, maar als je het vanaf een afstand bekijkt, is het gewoon een lastig sponsorverhaal", aldus Verhoogt. "Als je sponsors vindt, is dat vaak dankzij de gunfactor. Want als je het uitrekent, komt het voor het bedrijf wellicht minder gunstig uit. Dat heeft met een paar factoren te maken."

Het is een terugkerende discussie. Wielrennen is bijna volledig afhankelijk van sponsoring. "Daar komt nog een beetje prijzengeld bij, maar er zijn geen tv-gelden en er zijn geen inkomsten uit ticketverkoop, zoals je bij andere sporten wel hebt. Daarnaast is de doelgroep ook wat ouder, waardoor het voor veel bedrijven een stuk minder interessant is om te investeren."

Achtergrond
  • Photo: POOL/Cor Vos © 2023