Tegen WielerFlits vertelde sportief directeur Merijn Zeeman deze week dat Jumbo-Visma de transfermarkt nog opgaat. Door het vertrek van Primoz Roglic, het noodgedwongen stoppen van Nathan Van Hooydonck en de onzekerheid rondom de dopingzaak van Michel Hessmann heeft Jumbo-Visma inclusief de Duitser momenteel 26 renners onder contract staan.
Daar moet nog minstens één renner bij, en afhankelijk van de zaak Hessmann misschien zelfs twee. We pakten het lijstje van ProCyclingStats erbij met renners zonder contract voor 2024. Daar staan nog grote namen op, maar van de meesten moet alleen nog officieel bevestigd worden dat ze blijven of een transfer maken. Wie zijn wel beschikbaar? We zetten het op een rijtje.
Intern
Het kan wellicht intern opgelost worden, want met Tijmen Graat, Menno Huising en Jørgen Nordhagen zijn drie talenten al verzekerd van een contract in 2025. Van hen lijkt Graat al klaar voor het profniveau. Het zou dan ook een oplossing zijn om het klimtalent vervroegd door te schuiven.
Jong talent
Een interessant jong talent dat nog geen contract lijkt te hebben voor 2024: Embret Svestad-Bardseng, die afgelopen seizoen uitkwam voor Human Powered Health. De Amerikaanse ploeg houdt op te bestaan. Svestad-Bardseng werd afgelopen seizoen achtste in de Tour de l'Avenir en met sponsor Visma is er de Noorse connectie.
Andere jongens die nog beloften zijn, maar voorlopig achter het net vissen: de Britse klimmer Max Walker van Trinity Racing en de Nieuw-Zeelandse tijdrijder Logan Currie, die afgelopen seizoen reed voor Boston Equities Black Spoke. Dat ProTeam dreigt óók te verdwijnen. Officieel heeft Currie, die een sterk naseizoen reed, nog een contract bij zijn huidige ploeg, maar door de onzekerheid over zijn ploeg zal daar vast iets voor geregeld kunnen worden.
Een talent dat afgelopen jaar in de WorldTour reed en nog nergens (officieel) getekend heeft: Asbjorn Hellemose. De Deen reed de voorbije seizoenen voor Lidl-Trek en deed dat lang niet slecht dit jaar. Weliswaar rijdt hij nog onder de radar, maar zijn resultaten laten in elk geval een bepaalde mate van potentie zien.
Ervaren renners
De grote namen die nog op de lijst staan, zoals Laurens De Plus, Victor Lafay en Rémi Cavagna zijn normaalgesproken al onder de pannen, waardoor het zoeken naar allround-renners van hoog niveau geen sinecure is. Amund Grøndahl Jansen is nog op de markt, maar de Noorse ex-renner van Jumbo-Visma kampt al tijden met fysieke problemen.
Verder nog beschikbaar: eventuele aanwinst voor de sprinttrein Emils Liepins. De Let spurtte afgelopen seizoen naar meerdere ereplaatsen, maar is niet snel genoeg om de grote mannen daadwerkelijk te verslaan. Liepins is dan ook iemand die meer kan dan alleen sprinten, want zo werd hij 29ste op het WK dat door velen als het zwaarste ooit werd beschouwd. Het WK van afgelopen jaar in Glasgow.
Jumbo-Visma zoekt een allround-renner en dan is Jonas Gregaard misschien wel de beste optie. Hij vertrekt bij Uno-X Pro Cycling Team, terwijl hij een uitstekend jaar achter de rug heeft. Gregaard won de bergtrui in Parijs-Nice, eindigde twaalfde in de Brabantse Pijl en finishte zijn eerste Tour de France als 43ste. Heeft bovendien de nodige ervaring.
Laatbloeiers
Gaat Jumbo-Visma voor een Nederlandse prof dan is Bart Lemmen de meest interessante optie. WielerFlits meldde namelijk dat Julius van den Berg al een contract heeft getekend. Lemmen, renner van Human Powered Health, is pas een jaar prof, terwijl hij daarvoor wielrennen combineerde met het zijn van militair. Kortom, er moet nog de nodige potentie inzitten bij Lemmen. Werd afgelopen jaar vierde op het NK.
Tot slot is er nog Anton Palzer. De 30-jarige Duitser deed aan ski mountaineering, waarvoor een enorm uithoudingsvermogen gevraagd wordt. In 2021 gaf BORA-hansgrohe Palzer, die persoonlijk gesponsord wordt door RedBull, de kans. Het is nog geen sprookjesverhaal geworden à la Primoz Roglic, maar Palzer werd afgelopen seizoen toch 51ste in de Giro d'Italia. Misschien dat Jumbo-Visma hem een volgend zetje in zijn ontwikkeling zou kunnen geven.
- Photo: Marketa Navratilova/Cor Vos © 2023