Met deze (ingrijpende) maatregelen wil David Lappartient het wielrennen duurzamer maken

De wielerkalender van de UCI zou de komende jaren wel eens helemaal overhoop kunnen gegooid worden.

Tour de France 2023 - SafeR

Het wielrennen hinkt achterop op vlak van duurzaamheid. Dat zegt David Lappartient, voorzitter van de Internationale Wielerunie UCI, in gesprek met het Engelstalige magazine CyclingWeekly. "Als we onze ecologische voetafdruk kleiner willen maken, moeten we ons aanpassen."

Volgens Lappartient draagt de UCI wel haar steentje bij in het redden van de planeet, maar kunnen ze nog een pak beter doen. "Op een schaal van 1 tot 10 scoren we momenteel slechts een 4 wat duurzaamheid betreft. We zitten dus niet op het niveau waar we zouden moeten staan."

Kalender

Het grootste probleem in de wielersport is de uitstoot van CO2. Het peloton reist namelijk het hele jaar door de wereld rond. Renners doen dat vaak per vliegtuig. Ook de vloot van wagens en bussen moet mee. Lappartient wil de kalender reorganiseren, op een manier dat de uitstoot beperkt wordt. "Met andere woorden: ervoor zorgen dat er niet elke maand van de ene naar de andere kant van de wereld gereisd wordt."

"In onze ‘Agenda 2030’ staat geschreven dat we de WorldTour en andere kalenders opnieuw moeten organiseren. Vanaf januari zal de kalender lopen van Oceanië naar Azië, het Midden-Oosten, Europa, Noord-Amerika en weer naar Azië. Op die manier kunnen we ervoor zorgen dat onze ecologische voetafdruk verkleind wordt." (Lees verder onder de foto)

Photo: Luis Angel Gomez/SCA/Cor Vos © 2023

Binnen Europa wil de Fransman met 'wedstrijdsloten' in verschillende gebieden werken. "De renners zelf kunnen zichzelf dan nog verplaatsen, maar alle voertuigen zullen dan voor een langere tijd éénzelfde plek als uitvalsbasis hebben."

Grote rondes

De grootste aanslag op het klimaat zijn ongetwijfeld de grote rondes. Ook daar wil de UCI-voorzitter ingrijpen. De afstand tussen etappes moet korter, zodat een vliegreis niet meer nodig is. De vloot van volgwagens moet dan weer elektrisch gaan rijden.

Ook teams dragen maar beter hun steentje bij, want als zij tegen 2030 hun uitstoot niet met 50% verminderd hebben, kunnen ze hun licentie verliezen. Het wielrennen staat het komende decennium voor grote uitdagingen!

Nieuws
  • Photo: Nico Vereecken/PN/Cor Vos © 2023