Het zou namelijk betekend hebben dat de renners eerst een gladde afdaling moesten doen. Voor hun eigen veiligheid wilden twintig van de 22 ploegen niet starten in Livigno. Uiteindelijk kregen de renners het gelijk aan hun zijde en begon de rit naast een tankstation beneden.
Renaat Schotte van Sporza zag hoe er strijd werd gevoerd tussen de organisatie en de renners. Overigens staat in de UCI-reglementen dat er niet afgedaald mag worden bij temperaturen rond het vriespunt. "Gisteren (maandag, red.) was er nog overleg tussen de organisatie, ploegleiders en de rennersvakbond over het parkoers. Toen lag een rit met de Umbrailpass nog op tafel."
Geld
Uiteindelijk wilden de renners ook de afdaling vanuit Livigno niet rijden. "De temperaturen op de Umbrailpass lagen rond het vriespunt, die koude is één ding. Maar het probleem was de afdaling: die is door de sneeuw en regen heel glibberig geworden", aldus Schotte.
De Giro-organisatie wilde echter gewoon starten in Livigno. Het leidde ertoe dat Ben O'Connor de beleidsbepalers van de Giro d'Italia 'dinosaurussen' noemde. Oude mannen die geen kennis van zaken hebben dus. Schotte: "Het gaat om geld. Livigno heeft 400.000 euro neergeteld om de finish van eergisteren en de start van vandaag binnen te halen."
"Wanneer de Giro dat contract niet nakomt, moeten ze hier volgend jaar gratis een rit laten starten. Dat is natuurlijk een grote doorn in het oog van de organisatie."
- Cor Vos