In gesprek met de NOS gaf Mathieu Heijboer aan waarom de control room voordelig zou zijn voor de ploeg. "Deze gaan we introduceren", begint hij zijn verhaal over de auto waar Team Visma | Lease a Bike alle informatie binnenhaalt.
"Alle informatie die beschikbaar is, gaan we samenbrengen. Daarmee gaan we onze coaches van informatie voorzien. De moderne coach in het wielrennen bestuurt niet meer de auto. Er is namelijk zoveel informatie dat je moet verwerken."
De control room moet de ploegleiders achter het stuur dus ontlasten, aldus Heijboer. "We hebben in een evaluatie tegen elkaar gezegd dat er een plek moet komen waar we alle informatie filteren, zodat de coach in de auto zich kan bezighouden met de kerntaak. Dat is letten op het parkoers en het coachen van de renners."
Ach, die UCI toch en dat ASO toch, twee handen op één buik in het fnuiken van progressie. Dit is de technologie die anders in de auto’s en in de bus zit, op één plek verzameld. https://t.co/jT1A951KdG
— Hans Vandeweghe (@hansvdw) June 29, 2024
Al snel maakte de internationale wielerunie (UCI, red.) bekend dat het de control room ging onderzoeken, omdat je geen informatie van de renners vanaf de fiets mag gebruiken. Dat doen ze bij Team Visma | Lease a Bike ook niet, zo vertelt Heijboer. "Dat mag niet. We werken met enkel beschikbare informatie die we op een slimme manier willen verwerken."
ASO
Naast de UCI stond ook Tourorganisator ASO niet meteen te springen om de control room van de Nederlandse topploeg. De ASO heeft laten weten dat het de control room niet op het officiële terrein van de Tour de France zal toelaten, zo schrijft Sporza.
Team Visma | Lease a Bike wilde de control room alleen inzetten tijdens kritieke etappes, zoals bergetappes of de gravelrit naar Troyes. Willen ze de control room nu gebruiken, dan zal dat dus van op afstand zijn.
- Cor Vos