Column | 'Iedereen behalve Pogacar een fatbike' en 4 andere ideeën om wielrennen weer spannend te maken in wedstrijden waar Hij aan meedoet

Onze redacteur denkt niet dat de allesoverheersende Pogacar goed is voor het wielrennen en heeft daarom wat ideetjes om koersen met hem spannender te maken...

Columns André van den Ende

In de kop van deze column staat Hij met een hoofdletter. Dat is geen tikfout. Tadej Pogacar heeft wat mij betreft wel zo ongeveer de goddelijke status bereikt met z'n ongelofelijke WK.

Het hindoeïsme kent volgens conservatieve schattingen 33 goden (er zijn er ook die van 330 miljoen uitgaan, geen grap) dus er zal ongetwijfeld ook een wielergod zijn. Als je daarvan een plaatje opzoekt in het heilige boek van de hindoes kan het niet anders dan dat je een foto ziet van Tadej Pogacar met drie slurven en negen benen.

De vraag of Pogacar de nieuwe Kannibaal is, kunnen we voorzichtig toch wel met 'ja' gaan beantwoorden. Sterker nog, Pogacar eet kannibalen als ontbijt. Koersen waaraan hij meedeed in 2024 waren niet spannend. Pogacar demarreerde, de rest spartelt een minuut tegen en het is gedaan.

Tien Vingegaard in de Tour ternauwernood een sprintje won van Pogacar met een hongerklop deden we allemaal een dag of het weer spannend was. Tot Pogi op de eerstvolgende berg orde op zaken stelde. Op het WK deden de commentatoren even of ht weer spannend was toen de voorsprong in de laatste ronde een paar seconden terugliep.

Onzin natuurlijk. Pogacar is een fascinerende coureur, maar spannend is het zelden tot nooit als hij aan een koers meedoet. Dat is niet goed voor de wielersport. Daarom heb ik wat ideetjes om het misschien weer wat spannender te maken - speelvogel Pogi kennende zal hij voor een aantal van deze ideeën nog best te porren zijn...

1) Pogacar moet over een ander, zwaarder parkoers rijden dan de rest

Denk aan Luik-Bastenaken-Maastricht-Luik voor Pogacar, terwijl de rest van het peloton gewoon direct naar Luik mag blijven rijden vanuit Bastenaken, of dat Pogacar de slotklim in een Touretappe twee keer moet doen - dat levert ook spannende taferelen op als hij afdaalt terwijl de rest nog omhoog zwoegt.

2) Pogacar krijgt vanuit de ploegleidersauto orders van het duo Gunnewijk/Vollering

Je hebt het waarschijnlijk meegekregen: op het WK voor vrouwen maakte de Nederlandse ploeg een niet al te beste beurt - understatement. Bondscoach Loes Gunnewijk neemt afscheid van de KNWU en dus kan ze mooi aan de slag bij UAE Team Emirates. Demi Vollering zal naast haar plaatsnemen in de ploegleidersauto en Pogacar zal in koersen verplicht de tactische orders van dit duo moeten opvolgen.

3) De rest van het peloton krijgt een fatbike en Pogacar niet

Fatbikes zijn op de openbare weg een niet te onderschatten kwaad - ik schoot ooit als eens uit m'n slof over die Harley Davidsons met trappers - maar voor de koers zouden ze een uitkomst. Geef Pogi's concurrenten zo'n opgevoerde fiets en het is weer spannend.

4) Pogacar moet op een eenwieler rijden

Pogacar kwam bij wijze van grap voor de Ronde van Lombardije al eens aanrijden op een eenwieler. Nou, dat grapje komt 'm duur te staan, want hij nu hij zo oppermachtig is, moet hij de rest van z'n leven op zo'n ding rijden, maar dan in koers. Het zal wat zwaarder voor 'm zijn, maar er zit ook nog een voordeeltje aan: je kunt maar één band lek rijden...

Lees ook: 🎥 Heerlijk! Tadej Pogacar steelt de show en test zijn benen in Italië op... een eenwieler | Wieler Revue

5) Pogacar moet daadwerkelijk een eenmansteam vormen

Tadej Pogacar fietste dit seizoen al 19.000 UCI-punten bij elkaar. Daarmee zou hij op de wereldranglijst voor ploegen één plaatsje boven Team dsm-firmenich PostNL staan en dus recht hebben op een WorldTour-licentie. Nou, laten we hem die ook maar geven dan. Geen hulp meer van ploegmaten voor Pogi!

Columns
  • Cor Vos
Bekijk het originele bericht