Misschien is het handig om eerst even te benoemen waarin een gravelracer zich onderscheidt van een racefiets en een cyclocrosser. Gravelracers zijn gemaakt om comfortabel en snel lange afstanden af te leggen, veelal op onverhard terrein. Ten opzichte van een racefiets heeft een gravelracer ruimte voor bredere banden. Zo kun je in de Revolt banden tot 45 millimeter breed monteren. Bij een pure racefiets past dit niet. Daarnaast zie je dat een gravelracer vaak bevestigingsmogelijkheden voor tassen en dergelijke heeft zodat hij geschikter is voor bikepacken en lange tochten. Je zit vaak wat rechterop en de wielbasis is langer. Daarin zit ook meteen het onderscheid met een cyclocrosser. Een pure cyclocrossfiets stuur veel directer dan een gravelracer. Immers, in een veldrit gaat het veel meer om behendigheid, comfort is van ondergeschikt belang.
Dit zie je ook terug wanneer je de geometrie van de Revolt vergelijkt met de TCX cyclocrossfiets van Giant. Je zit wat rechterop en de wielbasis is langer, wat de fiets meer stabiliteit geeft. De zadelpen is niet rond, maar D-vormig waardoor hij wat extra flex heeft en daarmee schokken en vibraties beter opvangt. Dit iets wat ik ook merkte tijdens het fietsen. Het was in het begin even wennen, maar het voelt wel degelijk comfortabeler. Het stuur heeft dezelfde D-vormige doorsnede, om dezelfde reden uiteraard. Deze versie van de Revolt heeft een carbon frame in een hip kleurtje. Die kleur heeft natuurlijk geen invloed op de rij-eigenschappen, maar het oog wil ook wat natuurlijk. De fiets is afgemonteerd met Shimano Ultegra RX, een prima en betrouwbare groep. Voor de kenners: de Praxis crank heeft een 48/32 verhouding en wordt gecombineerd met een 11-34 cassette. Deze combinatie geeft een breed bereik en dat had ik bergop af en toe echt nodig!
Hoe fietst dat dan? Ja, erg lekker. Ik ben gewend om op een cyclocrosser door de bossen te fietsen en merk dat dat deze gravelracer iets anders fietst. Comfortabeler en stabieler, maar erg voorspelbaar. Ook stuurt hij iets minder direct dan een crosser of een racefiets. Dat wil niet zeggen dat de Revolt een trage fiets is, zeker niet! Leg er een setje wegbanden om en je kunt er lekker mee doorfietsen op de weg. Zoals ik al schreef is het frame van carbon en dat fietst erg direct. Ik heb een paar keer bergop versneld en de fiets volgde gezwind. Je hoeft niet hard te werken om hem op gang te brengen, wat zeker op korte klimmetjes wel fijn is. De Revolt is voorzien van Maxxis Velocita banden. Prima banden voor droge omstandigheden, maar wanneer het zo nat is als in dit weekend zijn bandjes met iets meer profiel wel fijner. Bergop slipte ik af en toe weg omdat ik te weinig tractie had en bergaf wat het soms wat glijden. Een setje banden is snel te vervangen, dus wat mij betreft is dit niet een heel groot minpunt. Stiekem gaf het ook wel een leuke dimensie aan het fietsen. Een groot voordeel van deze banden is wel dat ze vanuit de fabriek tubeless zijn. Zo had ik met het afdalen geen angst voor stootlekken en wat mij betreft is dit een must voor het gravelracen. Al met al is de Revolt gewoon een ontzettend allround fiets. Ideaal voor lange afstanden, bikepacken en offroad gebruik. Maar zet er een setje wielen met racebanden in en je kunt hem net zo goed gebruiken voor een groepsrit.
Frame: Advanced-Grade Composite
Groepset: Shimano Ultegra RX
Crank: Praxis Zayante
Wielen: Giant CXR-1 Composite
Banden: Maxxis Velocita, 40mm