De Trek Madone is verkrijgbaar in schijfrem- en velgrem-versie. De fiets is gemaakt van het lichtste en stijfste 700 series OCLV carbon. OCLV is een door Trek gepatenteerd proces voor de productie van carbonvezel. Trek heeft de aerodynamica van de 2019-modellen geoptimaliseerd. Zo zijn de kabels volledig verwerkt in het frame, de velgremmen zijn geïntegreerd en vallen bijna niet op, het stuur en de stuurpen zijn als het ware één geheel en de zadelpenschroeven zijn verborgen. Het stuur en de stuurpen lijken één geheel, maar bestaan uit twee delen waardoor het stuur comfortabel naar de wensen van de rijder kan worden afgesteld.
Adjustable Top Tube Isospeed
In het filmpje is te zien wat de Trek Madone uniek maakt. De Adjustable Top Tube Isospeed zit in de bovenbuis en zorgt plat gezegd voor speling. Het zorgt voor een hoger comfort waardoor het lichaam minder vermoeid raakt. Op zijn soepelste instelling zorgt de Adjustable Top Tube Isospeed voor 17% meer verticale doorbuiging en op zijn stugst is de fiets 21% stijver. Ten opzichte van het 2018-model zit de Adjustable Top Tube Isospeed in het 2019 model niet meer in de zadelbuis, maar alleen in de bovenbuis waardoor de grootte van het frame geen beperkende factor meer is voor het effect. Het nieuwe ontwerp zorgt ook voor 13% minder rebound-kracht. In onderstaand filmpje is het nog eens apart uitgelicht.
Dan nu misschien wel het mooiste van de hele fiets: de paintjobs. Een fiets moet mooie vormen en de juiste geometrie hebben, maar voor het oog maakt het grootste verschil de kleurcombinaties. Trek weet dat en daarom hebben ze Project One! Naast de standaardkleuren geeft Project One exclusieve keuzes.
En nee, de dames zijn niet vergeten. De damesframes kennen geen verschil dan die van de mannen, de fiets is even geavanceerd. Het design is wel specifiek voor vrouwen. Het zadel, de stuurpen en de stuurbreedte zijn aangepast en geven vrouwen de perfecte zitpositie. De damesmodellen hebben ook een andere paintjob.