Wie een blik werpt op de onderste regionen van het algemene klassement ziet namelijk dat Jacopo Mosca de hoogstgeklasseerde renner is van de Italiaanse pro-continentale wielerploeg. De 24-jarige man uit Savigliano staat 160ste op 1u08'34" van de Maglia Rosa.
Zijn ploeggenoten haspelen de route nog minder snel af. Ze staan namelijk met zes man bij de laatste zeven. Enkel de Canadees Svein Tuft heeft zich tussen de leden van de formatie weten te wurmen.
De staart van het klassement
Helemaal op de laatste plaats staat Giuseppe Fonzi. Voor aanvang van de Giro d'Italia schreven wij al over hem dat hij topfavoriet is voor de Maglia Nera (de symbolische prijs voor de nummer laatst in het klassement) een doel had gemaakt. En deze verwachtingen lijkt hij helemaal waar te maken. Hij staat al bijna 17 minuten achter zijn Albanese ploeggenoot Eugert Zhupa. Is een tweede achtereenvolgende zege in dit cultklassement in de maak?
Tegenslag
Nog voor de Ronde van Italië begon kreeg de ploeg te maken met flinke tegenslag. Net na de medische keurig kreeg Filippo Pozzato namelijk te horen dat zijn vader op sterven lag. Alex Turrin werd opgeroepen als zijn vervanger. Papà di Pippo zou uiteindelijk op Hemelvaartsdag overlijden.
In de rit naar de Etna ging het mis voor Zardini. Hij maakte deel uit van de kopgroep waar ook de latere etappewinnaar Esteban Chaves in zat, maar aan de voet van de vulkaan kwam hij ten val. Zijn ploeg hielp hem naar de finish, maar uiteindelijk mocht het niet baten. In de mobiele röntgenwagen na de finish werd een sleutelbeenbreuk vastgesteld.
Heeft de ploeg dan helemaal niets te vieren? Jawel. Jakub Mareckzo heeft zich al in de sprints getoond (tweede, vierde en zesde) en hij hoopt later in de Giro nog voor een ritzege te kunnen zorgen. Zijn trouwe vazallen staan hem bij in de door hem niet geliefkoosde bergen in de hoop dat het op een dag voor hem zal zijn. (Update: Mareczko heeft de Giro kort na het verschijnen van dit artikel verlaten.)
En daarnaast zullen de poulains van Luca Scinto blijven strijden voor kleinere prijzen. Tussensprintjes, bergprijzen, en ga zo maar door.
Want in de Giro draait nu eenmaal niet alles om de roze trui.