Jumbo garandeert toekomst wieler- en schaatsploeg tot 2023

Goed nieuws voor de sportploeg LottoNL-Jumbo. Nadat Nederlandse Loterij gisteren bekendmaakte na vier jaar de sponsoring stop te zetten pakt supermarktconcern Jumbo vandaag uit met het nieuws dat het team ten minste vijf jaar van hoodsponsor verzekerd is.

Dylan Groenewegen

Lotto zwaait op 31 december af als hoofdsponsor van de wielerformatie. Vanaf 1 januari 2019 zal Jumbo Supermarkten fungeren als nieuwe hoofdsponsor. Namens het Brabantse familiebedrijf hebben CCO Colette Cloosterman-Van Eerd en CFO Ton van Veen daartoe een overeenkomst gesloten met de ploegdirecteuren Jac Orie en Richard Plugge.

"We zijn er heel trots op dat we ons voor de komende jaren kunnen verbinden aan Team Oranje en daarmee aan de Nederlandse topsport", zegt Colette Cloosterman-Van Eerd namens de grootgrutter. "Jumbo omarmt de schaats- en wielerploeg al jaren en wil sportieve talenten de kans bieden om te excelleren. Tegelijkertijd biedt de samenwerking de mogelijkheid om miljoenen klanten te inspireren om gezonder te leven. Door de krachten binnen de twee teams én ons bedrijf te bundelen, kunnen we onze expertise op het gebied van gezonde voeding actief uitdragen en onze klanten samen aansporen om meer te bewegen."

"De wielerploeg kende in 2017 al een mooi seizoen, met als uitschieter het winnen van twee Touretappes", vervolgt Cloosterman-Van Eerd. "Die trend lijkt zich voort te zetten, aangezien de ploeg in het prille seizoen al op vijf zeges staat. De schaatsploeg kende vorig seizoen de meest succesvolle WK afstanden ooit met zes wereldtitels en veroverde tijdens de afgelopen Olympische Spelen maar liefst vier keer goud. We begonnen vier jaar geleden als sponsor en zeker sinds het afgelopen jaar zien we op vele vlakken een opwaartse lijn. We hebben veel vertrouwen in beide ploegen. Net zoals bij Jumbo zit het willen winnen en de beste willen zijn in het DNA."

Jumbo was al enige tijd in gesprek met Team Oranje, de overkoepelende entiteit van de schaats- en wielerploeg, om een nog prominentere rol te vervullen. Daarbij is ook gesproken over een nieuwe, verbeterde opzet van de combiploeg. De komende periode worden er nog verdere stappen gezet om er één ecosysteem van te maken. Dat was voor Jumbo één van de redenen om zich voor langere tijd aan Team Oranje te binden.

Richard Plugge, baas van de wielertak, kijkt uit naar de komende jaren: "Het is fantastisch dat Jumbo haar schouders onder de ploeg zet en met ons iets moois creëert. Wij willen presteren met atleten die we zelf hebben opgeleid en die zich bij ons hebben ontwikkeld. Jumbo biedt ons de ruimte om verder te bouwen op onze solide basis met een langetermijnvisie en om talenten langer aan ons te binden."

Jac Orie, directeur van de schaatsers, is eveneens in zijn nopjes met de verlenging van het sponsorcontract: "Het is in elk geval prettig dat we volle kracht vooruit kunnen. Ik waardeer het enorm dat Jumbo momenteel zijn nek uitsteekt, waardoor wij als schaatsploeg op onze olympische successen kunnen voortborduren."