Na de veelbesproken proloog is het nu tijd voor de eerste rit van Düsseldorf naar het Belgische Luik. Wat kun je van deze 203,5 kilometer lange rit verwachten?
Streek
Vanuit Duitsland trekt het peloton dus in zuidoostelijke richting naar Luik, vlakbij de Nederlandse grens. Wanneer Nederlanders op vakantie gaan naar Frankrijk of Spanje en dat wensen te doen via de Route du Soleil, dan kiezen de meesten ervoor om via Maastricht en Luik naar Frankrijk te trekken. Bij het passeren van de grens met België is meteen een groot verschil merkbaar, omdat je in een van de meest grauwe steden van België terecht komt.
We rijden van de Rijn naar de Maas en doen daarmee een eerbetoon aan twee belangrijke West-Europese rivieren. Luik kent bijna 200.000 inwoners en staat bekend als La Cité Ardente: de Vurige Stede. Ook op Luik hadden de Wereldoorlogen een grote invloed. De slag om Luik was de eerste veldslag van de Eerste Wereldoorlog en vond plaats in de fortengordel rondom de stad. In de Tweede Wereldoorlog werd Luik vooral geraakt op economisch vlak, doordat het belang van de mijnbouw en staalindustrie afnamen. Vandaag de dag is de Montagne de Bueren, een trap met 374 treden naar de Citadel van Luik, zeker een bezoekje waard.
Parkoers
Op de tweede dag van de Tour de France trekken we naar een heilige graal binnen de wielersport. Het peloton zet koers richting Luik, waar elk jaar één van de Monumenten van het wielrennen start en finisht. Luik is voor de ASO echter meer dan Luik-Bastenaken-Luik. De laatste twee keer dat de Tour de France naar Luik toog, was dat voor de Grand Depart van de Tour, in 2004 en 2012. Beide keren werd met een proloog geopend, beide keren won Fabian Cancellara.
De Zwitser is er niet meer bij en kan zichzelf dus niet opvolgen in Luik. Een rit in lijn naar de Waalse industriestad zou voor de normale sterveling alleen maar kunnen betekenen dat het een heuvelachtige etappe is. Niets is minder waar: de organisatie verwacht een massasprint in Luik. De streep ligt op de Quai des Ardennes, op de plek waar de Ourthe de Rijn in stroomt. Er is plaats genoeg is om met meerdere sprinters langs elkaar te gaan strijden voor de zege. Dat belooft!
Beklimmingen
Km 6,5: Côte de Grafenberg - 4e categorie (1,4 kilometer aan 4,5%)
Km 183,0 - Côte d'Olne - 4e categorie (1.3 kilometre-long climb aan 4.7%)
Favorieten
We gaan dus vermoedelijk sprinten aan het einde van de eerste etappe. Er kan natuurlijk altijd wat verrassends gebeuren, maar op het eerste gezicht lijkt de massasprint onvermijdelijk. Welke rappe mannen hebben de grootste kans op dagsucces?
Van de topsprinters was het Marcel Kittel die als eerste over de meet kwam. Hij werd uiteindelijk negende op slechts zestien seconden van winnaar Geraint Thomas. Bij een overwinning lijkt Kittel dan ook de gele trui over te nemen, wat voor hem de tweede keer in zijn carrière zou zijn. Daarnaast heeft de Duitser van Quick-Step Floor voor een massasprint bijna nooit motivatie nodig. Hij wil altijd winnen. Topfavoriet nummer één?
Toch zal dhr. Kittel de zege niet zomaar cadeau krijgen. Ook Mark Cavendish zal hem ongetwijfeld het leven zuur maken. En hoewel de Manx Missile dit jaar nog maar één keer wist te winnen weten we allemaal waar Cavendish op goede dagen toe in staat is. Vorig jaar bewees de man van Dimension Data al dat je hem nooit af moet schrijven. Hij graaide in vier Tourritten de zegebloemen mee.
Ook Nederland heeft uitzicht op een mogelijke ritzege vandaag. Daar zou Dylan Groenewegen dan voor moeten zorgen. De coureur van LottoNL - Jumbo klopte Marcel Kittel en André Greipel onlangs nog twee keer in de Ster ZLM Toer. Mooi, maar de Tour de France is natuurlijk andere koek. Toch heeft ook Groenewegen zeker stappen gezet in het sprinten. Levert hem dat vandaag al een dagsucces op?
Ook André Greipel is een stabiele factor in de massasprints. Zijn statistieken zijn indrukwekkend. Alleen in de Vuelta's van 2006 en 2007 wist hij niets te winnen. Daarna was het in elke volgende grote ronde raak. Hij krijgt na de aankomst in Luik nog een paar kansen, maar toch heeft hij zijn traditionele ritzege liever maar vast binnen.
Frans kampioen Arnaud Démare is in de sprint ook niet meer te onderschatten. Sinds de troef van FDJ Milaan - Sanremo heeft gewonnen zit zijn carrière enorm in de lift. Alleen die overwinning in de Tour, ja, die is er nog niet. De aankomst van vandaag is niet de meest geschikte voor Démare. Desondanks is hij zeker een factor.
Maar de grootste kans op Frans ritsucces is Nacer Bouhanni. Het sprintkanon van Cofidis is ontzettend snel op aankomsten als deze. Daarbij is hij ook niet bang aangelegd, wat geen nadeel is in een massasprint. Als hij vandaag zijn turbodijen heeft ondergeschroefd kan hij in Luik zomaar winnen.
Ach, en zijn we dan nog een favoriet vergeten? Misschien iemand die op jacht gaat naar zijn zesde groene trui? Natuurlijk: ook Peter Sagan (Bora - Hansgrohe) doet mee aan de Tour. En overal weer de tweevoudig wereldkampioen is wil hij winnen. Zo ook vandaag. De rit is misschien niet zwaar genoeg voor hem, maar Sagan kan als geen ander toeslaan. In topvorm kan hij ook in de vlakke sprints meedoen. En dat hij in topvorm is, daar twijfelt eigenlijk niemand over.
Andere mannen om in de gaten te houden: Alexander Kristoff, (Katusha Alpecin), Rick Zabel (Katusha Alpecin), Nikias Arndt (Team Sunweb), Michael Matthews (Team Sunweb), Daniel McLay (Fortuneo - Oscaro), Daryl Impey (Orica - Scott), Sonny Colbrelli (Bahrain Merida), Ben Swift (UAE Team Emirates) en John Degenkolb (Trek - Segafredo).
Wieler Revue tipt vandaag Marcel Kittel als winnaar.
Prijsvraag
Denk jij te weten wie de rit wint? Reageer dan op dit bericht op onze Facebook-pagina, of via Twitter! Onder de goede voorspellers wordt een shirt van CyclingLifestyle.nl verloot!