Peter Sagan heeft het plan om in Parijs-Roubaix volgend jaar schijfremmen te gebruiken. Gisteren presenteerde Bora-Hansgrohe zijn Roubaix-fiets.
Het gaat om de Specialized S-Works Roubaix. De wereldkampioen heeft de Specialized Roubaix-schijfremmen al uitvoerig getest tijdens een trainingskamp van zijn nieuwe werkgever in Spanje. De komende weken zal Sagan een keuze maken de fiets al dan niet te gebruiken in de hel van het noorden.
Dat meldt CyclingTips. Zij spraken met de nieuwe technisch directeur van de Duitse (nieuwe) WorldTour-formatie, Lars Teutenberg. "Ja, Peter wil de schijfremmen misschien wel gebruiken in sommige voorjaarskoersen. We mogen ze weer gebruiken. De fietsen zijn voor ons helemaal nieuw, dus we moeten de renners zichzelf eerst nog thuis laten voelen met de schijfremmen. Het is gewoon de vraag wanneer die grote verandering er gaat komen."
Kritiek
Vorig jaar waren er een aantal ploegen die schijfremmen uitprobeerden tijdens de koers, net als in 2016. Roompot-Oranje Peloton was een van die ploegen. Nadat Francisco Ventoso in Parijs-Roubaix na een val geblesseerd werd door schijfremmen (aldus Ventoso zelf), legde de UCI een verbod op het proefkonijn op.
Een forensische studie zou aan het licht brengen dat het waarschijnlijk een deel van de ketting was dat de blessure had veroorzaakt. De UCI verklaarde in oktober dat de schijfremmen in 2017 weer gebruikt mogen worden. Ze moeten alleen wel zo ontworpen worden dat het de kans op blessures bij renners verkleint.
Peter Sagan zou als uithangbord van het wielrennen natuurlijk een vooraanstaand renner zijn om schijfremmen te gebruiken. Wellicht dat zijn beslissing om schijfremmen te gebruiken veel andere renners kan beïnvloeden in hun besluit. "Peter heeft er een aantal keer mee gereden", aldus Teutenberg. "Hij heeft nog wat meer training nodig. We hebben ook de Specialized Venge met schijfremmen beschikbaar voor de renners. De Roubaix-setup gaan we echt in februari nog beter moeten testen."
Of de kans groot is dat Sagan de plannen doorzet? "Peter wilde deze remmen echt testen", gaat Teutenberg verder. "Het wordt nog wat uitgewerkt naar zijn voorkeuren en zijn gevoel. Daarna moeten we kijken." Teutenberg vindt zelf dat ze vooral in koers getest moeten worden. "Je hebt echt alle natte en moeilijke, glibberige omstandigheden nodig om het verschil te kunnen aanvoelen."
Foto's: Cor Vos