André van den Ende

Column | Scoop: 'Mathieu van der Poel voegt Formule 1 GP van Bahrein aan programma toe, op de fiets...' 

Onze redacteur heeft een heuse scoop, want hij heeft uit zeer betrouwbare bron vernomen dat Mathieu toe is aan een nieuwe uitdaging op de fiets...

André van den Ende

Een goed journalist beschermt altijd zijn bronnen, dus jullie zullen me even op m'n woord moeten geloven. Maar ik heb dus een scoop van jewelste over Mathieu van der Poel. Na z'n zoveelste kunsttukje, gisteren in de Tirreno, is hij namelijk toe aan een nieuwe uitdaging op de fiets, zo vertrouwde mijn bron mij toe.

Mathieu is groot liefhebber van gemotoriseerde sport en wil dus zijn horizon naast het mountainbiken in die richting verbreden: hij heeft de eerste Grand Prix van het nieuwe seizoen in de Formule 1, die van Bahrein op zondag 28 maart*, aan z'n programma toegevoegd. Hij rijdt 'm op z'n racefiets.

Ja, ik keek er eerst ook wat gek van op toen ik dit hoorde van mijn bron rond Mathieu van der Poel. Maar hoe langer ik erover nadacht, hoe logischer het klonk. Mathieu is groot liefhebber van gemotoriseerde sport en altijd in voor een nieuwe uitdaging - zie zijn mountainbike-avontuur.

Nadat hij in de Tirreno een heel peloton vol wereldtoppers in z'n eentje voorbleef, kriebelt het natuurlijk om weer wat nieuws te doen. Snap ik wel. Dus we zien Mathieu die laatste zondag van maart op z'n fietsje klaarstaan op de grid tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen.

Tuurlijk, het zal even wennen zijn om het op te moeten nemen tegen bolides die een topsnelheid hebben van meer dan 300 kilometer per uur. Maar Mathieu past zich snel aan. Bij de mountainbikers streed hij binnen mum van tijd mee om de ereplaatsen.

Gevaarlijk, dat is het ook. Maar ach, in wielerkoersen rijdt er ook vaak genoeg een verdwaalde auto op het parkoers rond, dus dan is 20 auto's een kleine stap. En weet je nog, die Ronde van Vlaanderen van 2019 waar hij bijna op een bloembak knalde en vervolgens z'n wiel brak? Nou, bloembakken kom je niet tegen op een Formule 1-circuit. Dus gevaar is ook maar relatief.

Bovendien kan Mathieu voor een nulstopsstrategie gaan, want fietsbanden houden het wel een hele Grand Prix vol. Daarmee boekt hij belangrijke tijdswinst, mocht die 300 kilometer per uur toch net even iets te veel gevraagd zijn van z'n benen.

Maar ik denk zelf dat-ie het wel aankan. Je moet niet vergeten dat-ie niet meer aan de strenge eisen van de UCI hoeft te voldoen. Van de autosportbond FIA mag je gewoon de lengte van je sokken zelf bepalen en welke houding je aanneemt op de fiets zal ze ook een zorg zijn.

Daarbij kan Mathieu profiteren van de slipstream van Verstappen en co. Scheelt ook een hoop. Al moet je ook niet uitsluiten dat Van der Poel zondag 28 maart op het circuit van Bahrein in rondje 3 een splijtende demarrage plaatst - met reep in de mond - en er weer een solootje uitperst.

Ik wil maar zeggen: we moeten echt nergens, NER-GENS, meer van opkijken als het om Mathieu van der Poel gaat.

*(Het past ook mooi in z'n programma trouwens, want de vrijdag ervoor start VDP in de E3-Prijs en Gent-Wevelgem op de zondag stond al niet op z'n programma; des te meer reden om mijn bron te geloven...)

Mathieu van der Poel tijdens een parkoersverkenning van het circuit van Bahrein