doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_menu_allpages');

Veelvoorkomende blessures bij wielrennen

Hier kun je last van krijgen op de fiets, en belangrijker nog: de oorzaken en oplossingen!
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61ec3cb092ce0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ec3cb092ce0 img{#fig-61ec3cb092ce0 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61ec3cb092ce0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ec3cb092ce0 img{#fig-61ec3cb092ce0 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61ec3cb092ce0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ec3cb092ce0 img{#fig-61ec3cb092ce0 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61ec3cb092ce0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ec3cb092ce0 img{#fig-61ec3cb092ce0 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}racefiets
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_top_article');

Bij de ene sport is de kans op blessures groter dan bij de andere. Zo brengen hardlopers regelmatig een bezoekje aan de fysiotherapeut. Bij wielrennen is die kans wat kleiner. De sport is misschien wat minder belastend, maar toch kun je te maken krijgen met vervelende klachten. In dit artikel lees je meer over veelvoorkomende wielrenblessures.

Kniepijn

Het is heel belangrijk dat je fiets goed is afgesteld. Helemaal om knieklachten te voorkomen. Als je zadel niet goed staat, kunnen er te veel krachten komen op je knie. Het gevolg? Een vervelende blessure aan je knieschijf of buitenkant van je knie. Om kniepijn te voorkomen is het ook belangrijk dat je niet te vaak of te ver fietst. Ook overtraining kan namelijk zorgen voor kniepijn bij wielrennen.

Rug-, nek en schouderpijn

Ga je op pad voor een tochtje op de racefiets? Dan ben je meestal wel even onderweg. Al die tijd zit je in dezelfde houding op de fiets. Niet gek dat je dan last krijgt van je rug, nek of schouders. Je kunt dit verlichten door de afstand tussen je zadel en stuur goed af te stellen.

Voetklachten

Een fijne fiets en goede uitrusting is belangrijk. Vergeet ook niet om passende schoenen uit te kiezen. Zitten je schoenen namelijk niet helemaal lekker? Dan kun je last krijgen van tintelingen en zelfs gevoelloosheid in je voet. Zorg er dus voor dat je voeten niet bekneld zitten.

Hand- en polsklachten

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om hand- en polsklachten te voorkomen. Net als bij de andere wielrenblessures is de eerste stap: stel je fiets goed af. Je kunt je stuur hoger zetten, of dichterbij je zadel zetten. Zo verminder je de druk op je polsen. Daarnaast kun je tijdens het fietsen de positie van de handen afwisselen. Plaats je handen afwisselend op het stuur en de handle bar.

Voorkomen en genezen

Wil je blessures voorkomen? Dan is het belangrijk om rustig op te bouwen en je spieren sterker te maken. Toch pijn? Dan kan een behandeling bij een fysiotherapeut zeker helpen.

Fysiotherapie krijg je alleen vergoed via een aanvullende verzekering. Het aantal behandelingen dat je vergoed krijgt, verschilt veel per verzekering. Let hier dus goed op tijdens het zorgverzekering vergelijken voor volgend jaar.

Zadelpijn

Waarschijnlijk heeft elke wielrenner wel eens te maken gehad met zadelpijn. Gelukkig is dit ook makkelijk te voorkomen. Een ander zadel en goede fietskleding (een broekje met stevige zeem) kunnen veel helpen. Bezuinig daar echt niet op!

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met een commerciële partner.

Laatste nieuws