De Evade en Prevail zijn niet alleen onder beroepsrenners populair, ook in het amateurpeloton zie je de topmodellen van Specialized geregeld langskomen. En dus wordt het tijd voor een derde upgrade, dachten ze in Amerika. Zo was de Evade een aerodynamisch racemonster. Dat is het nog steeds, maar wel met meer ruimte voor ventilatie.
EVADE 3
De derde generatie Evade heeft als meest in het oog springende verandering ventilatiegaten aan de voorkant van de helm en de 'diffuser' aan de achterkant. Voor de nieuwe Evade lag de focus vooral op de helm beter te laten ademen, zodat de renners dit model in meer etappes kunnen dragen. Niet alleen in de supervlakke sprintetappes maar ook in een overgangsetappe bijvoorbeeld.
Voor de echt hete dagen in de Pyreneeën is de Prevail 3 de aangewezen helm, maar daarover straks meer. De Evade heeft vooral achterop flink wat wijzigingen ondergaan. Naast de opmerkelijke diffuser, die naast extra ventilatie ook de luchtstroom beter verwerkt, loopt de schaal aan de achterkant verder door voor extra bescherming van het kwetsbare achterhoofd.
Na een eerst korte test moeten we zeggen dat de ventilatie van de Evade een voltreffer is. Niet overdreven grote gaten, maar een beetje rijwind op je bezwete voorhoofd is geen overbodige luxe. De Evade 2 was daarbij vergeleken erg flitsend uit maar ook heel erg 'dicht'.
Comfort is wat ons betreft van groter belang dan aerodynamica en daar is de nieuwste Evade beter op voorzien. Ook het nieuwe sluitingssysteem en de aangepaste padding zorgen voor een comfortabele fit.
PREVAIL 3
De nieuwste Prevail heeft flinke aanpassingen ondergaan. De helm heeft een veel opener look als zijn voorganger, volgens Specialized is er zo'n 25 procent meer ruimte voor ventilatie aan de voorkant van de helm. Specialized claimt dat de Prevail de meest geventileerde helm is die ze ooit gefabriceerd hebben.
Als je de helm bekijkt weet je dat dat klopt. De overbodige paddingbruggetjes (heeft iemand er een beter woord voor?) zijn verwijderd waardoor er flinke gaten ontstaan en er alle ruimte is voor de rijwind. Het is zaak om je voorhoofd goed in te smeren want de zon heeft vrij spel bij de Prevail 3.
Je mag er van uitgaan dat je deze helm veel gaat zien tijdens de komende Tour de France. Ook de nieuwe smalle bandjes zijn gemakkelijker te hanteren dan bij de Prevail 2.
Tot slot is op vraag van de WorldTour-teams (lees: Remco Evenepoel) de tijdrithelm flink aangepast. Ik heb de helm al even opgezet en de vergelijking met Darth Vader of een metaallasser is snel gemaakt.
De aerodynamica is uiteraard verbeterd, maar meest in het oog springend is wat mij betreft de 'headsock' die de haren en baard van de renners platdrukt. Een noviteit in de wielersport maar in de Formule 1 al lang gebruikelijk.
Het geïntegreerde vizier van de TT5 zorgt ervoor dat renners geen bril meer hoeven te dragen. Benieuwd hoe Kasper Asgreen en Alexander Vlasov eruit zien met de nieuwe helm vanmiddag!