De ploegentijdrit vinden wij een prachtig fenomeen in de wielersport. We juichen het dan ook toe als er eentje op het programma staat in een grote koers. Vandaag is dat in Parijs-Nice het geval, maar het is er wel eentje met andere regels dan normaal. Tactiek gaat een veel grotere rol spelen.
De renners krijgen een ploegentijdrit van 32 kilometer voor de kiezen. Recente ploegentijdritten in ogenschouw nemende is dat al een behoorlijk lange tijdrit, maar hij wordt ook nog eens op een andere manier aangevlogen door de organisatie.
Verschillende scenario's
Ze zullen namelijk niet de tijd van de vierde renner opnemen, zoals gebruikelijk in ploegentijdritten, maar iedere individuele renner van de ploeg zal de eigen tijd krijgen waarin hij over de streep komt.
Hoe dit er in de praktijk uit zal gaan zien, zullen we dinsdag 7 maart zien. Er zijn verschillende scenario's denkbaar. Zo kan een knecht zich in de eerste paar kilometers al helemaal leegrijden voor de ploeg (maar dan komt de tijdslimiet weer om de hoek kijken). En hoe sneller je mannen verliest, hoe minder snel de ketting in principe ook wordt natuurlijk. Allemaal overpeinzingen..
Het ligt wel in de lijn der verwachtingen dat we kopmannen alleen over de streep zien gaan komen na een soort lead-out van zijn overgebleven ploeggenoten in de laatste kilometers.
UAE heeft er specifiek op getraind
Bij het UAE van Tadej Pogacar hebben ze er in ieder geval speciefiek op getraind en een plan bedacht, zo liet ploegmanager Joxean Fernandez weten aan Cyclingnews.
"Normaal gesproken gaan we vaak met twee leiders naar een koers, maar met deze ploegentijdrit moet je één duidelijke kopman bepalen voor de start. We hebben met Tadej en enkele andere renners getraind in de buurt van Monaco, om de theorie zo goed mogelijk in de praktijk te brengen. De volgorde, de aerodynamica, levering van kracht, enzovoort."
Jumbo-Visma kennende zullen zij ook wel een mooi plan uitgedokterd hebben. Je volgt het vanaf 15.30 uur op Sporza of aansluitend aan de Tirreno op Eurosport 1.
- Photo: Luis Angel Gomez/SCA/Cor Vos © 2022