Jumbo-Visma en Team DSM zullen zondag in Parijs-Roubaix allebei met (verschillende) systemen rijden waarbij de bandendruk te regelen is tijdens de koers - al is het bij Jumbo-Visma nog de vraag is of ook Wout van Aert met het systeem rijdt.
Maar ook bij Soudal-QuickStep rijden de renners zondag met een nieuw technisch snufje. Fietsenfabrikant Specialized ontwikkelde het Future Shock-systeem. Op de website van de Amerikaanse fietsenfabrikant staat uitleg.
"De Future Shock is gepositioneerd boven het balhoofd en biedt 20 mm aan verticale bewegingsruimte. Zodra het voorwiel over ruw terrein rolt, stelt de Future Shock de fiets in staat om richting je handen te bewegen en hierdoor het voorwaartse momentum te behouden."
In een video leggen ze het bovendien nog eens uit met beeld erbij.
Kasper Asgreen is op de persconferentie voorafgaand aan Parijs-Roubaix alvast enthousiast. "We kunnen de schokken van de kasseien hierdoor sterk verminderen, waardoor we meer druk in onze banden kunnen steken. Ik denk dat wij een aanzienlijk voordeel daaruit halen. Je merkt echt een groot verschil tussen wanneer die 'demper' aanstaat en wanneer ze niet aanstaat."
- Photo by Jan De Meuleneir / Photo News