Jumbo treedt mogelijk eerder terug als hoofdsponsor van de wieler- en schaatsploeg Jumbo-Visma. Dat meldt het AD in een artikel over de sportsponsoring van de geplaagde supermarktketen.
Exit Max Verstappen
Na het schandaal rond oud-topman Frits van Eerd en het overlijden van zijn vader Karel, beiden groot sportliefhebbers, bezint Jumbo zich onder de nieuwe topman Ton van Veen op de uitgebreide sportsponsoring. Max Verstappen wordt daarvan het eerste slachtoffer.
De autocoureur kan na dit seizoen niet meer rekenen op de sponsoring van Jumbo, dat ook stopt met het sponsoren van de Dutch Grand Prix in Zandvoort.
Het contract met de wielerploeg is er eentje voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van een jaar, ingaande na vier jaar. Dat moment is aan het einde van dit seizoen aangebroken, dus Jumbo kan na dit seizoen opzeggen en zit dan sowieso nog een seizoen als hoofdsponsor 'aan de ploeg vast'.
Andere sponsor
Maar in het AD liet de topman weten dat het wanneer er een andere grote sponsor al na dit seizoen wil instappen, Jumbo daar geen problemen mee zou hebben. Zo'n constructie wordt vaker toegepast in de wielersport. Zo wordt Trek-Segafredo vanaf de Tour Lidl-Trek, ondanks lopende contracten.
Richard Plugge, algemeen directeur van Jumbo-Visma zegt, in onze Tourspecial (hier te verkrijgen) weinig stress te voelen omtrent de hoofdsponsoring en het voortbestaan van de ploeg. Hij ervaart veel meer stress over andere zaken die te maken hebben met een wielerploeg, zo zegt hij. Een en ander doet vermoeden dat de ploeg iets achter de hand heeft.
- Photo: Szymon Gruchalski/Cor Vos © 2023