Wij maakten zelf al een selectie van dertig (het maximum dat een WorldTour-ploeg onder contract mag hebben) van alle renners van Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step die (officieus) vastliggen voor 2024, maar achter de schermen werken ze daar bij de eventuele nieuwe ploeg ook al aan, zo weet GCN.
Slecht nieuws voor Tim Merlier?
De Engelstalige wielersite meldt namelijk dat een bron hun meldt dat, als de fusie daadwerkelijk doorgaat, er maar plek zou zijn voor vijf tot zeven renners van het huidige Soudal Quick-Step (en/of renners die ze al contracteerden voor 2024). Daar hoort uiteraard Remco Evenepoel bij, maar Tim Merlier lijkt te moeten vrezen.
Volgens de bron is het namelijk 'hoogst onwaarschijnlijk' dat de mogelijke fusieploeg - eigenlijk is het meer een overname door Jumbo-Visma - drie sprinters aan boord zou houden. Met Olav Kooij, Merlier en de jonge Amerikaan Luke Lamperti staan die wel op de rol voor 2024. Als de jeugd de toekomst heeft, is dat slecht nieuws voor de Belg.
Ook de toekomst van Julian Alaphilippe is ongewis. Over de Franse oud-wereldkampioen horen we maar weinig, wat zou zijn eventuele rol kunnen worden? An sich heeft het huidige Jumbo-Visma nog de minst sterke ploeg voor de Waalse klassiekers, zeker als Roglic vertrekt.
Maar de Fransman moet dan wel beter voor de dag komen dan in de afgelopen seizoenen. Zelf wilde hij niks kwijt over zijn toekomst en die van het team. "Ik heb niets te melden, omdat ik niets weet", klinkt het enigszins cynisch.
Tekst gaat verder onder de advertentie
Ploegleider Geert De Bondt
GCN sprak wel wat uitgebreider met Geert De Bondt, ploegleider bij Soudal Quick-Step. Hij laat weten wat de stand van zaken is bij zijn ploeg over de fusie.
"Na de mail die Patrick Lefevere eerder deze week stuurde, hebben we niks meer gehoord. Hij heeft ons gevraagd hem te vertrouwen. We kunnen alleen maar afwachten en dat is eigenlijk alles wat ik erover kan zeggen. Maar ik héb vertrouwen in Patrick. Hij heeft altijd tegen me gezegd dat het team alles voor hem is. Het gaat om tachtig mensen en ik denk dat het zijn prioriteit is dat al die mensen volgend jaar nog een baan hebben", aldus De Bondt.
- De S-Works Tarmac, het paradepaardje van Specialized, waar de nieuwe ploeg op zou gaan rijden | Photo: Gregory van Gansen/PN/Cor Vos © 2023