De Stelvio is samen met de Mont Ventoux en - de door ons verafschuwde - Alpe d'Huez misschien wel de meest mythische klim in het wielrennen. De Italiaanse reus zit dan ook vaak in het parkoers van de Giro, maar wat die organisatie er in 2024 mee van plan is...
Bijrolletje
Sowieso is het altijd al tricky om de Stelvio op te nemen in de Giro omdat er altijd een reëele kans is dat de 2758 meter hoge pas nog niet sneeuwvrij is in mei. Maar als je dat risico dan toch neemt, geef de berg dan op z'n minst de credits die de berg verdient.
Dat lijkt volgens de geruchten over het parkoers van de komende Giro totaal niet het geval. De organisatie geeft de Stelvio slechts een bijrolletje in de zestiende etappe.
Vroeg in de etappe, pure Stelvio-mishandeling!
De Cima Coppi ligt volgens die geruchten namelijk al behoorlijk vroeg in de etappe. Hij zou na een afdaling vanuit Livigno via de Passo del Foscagno na zo'n 30 kilometer koersen worden beklommen via de Bormio-kant. Nadat de renners de top bereiken na 55 kilometer volgt er na de afdaling nog een heel stuk in dalende lijn.
De meer dan 200 kilometer lange rit wordt dan beslist op de Monte Pana, waarmee het belang van de Stelvio voor de klassementsrenners eigenlijk nul zal zijn. Geen enkele ploeg zal het uiteraard aandurven om te koersen op de Stelvio als het daarna nog pak 'm beet 150 kilometer tot de slotklim is. Wij noemen dit pure Stelvio-mishandeling!
🇮🇹 2024 Giro d'Italia (4/5 - 26/5) rumours | #Giro
⛰️ Stage profiles of #15, #16, #19 & #20 based on rumours. Profiles by @LasterketaBurua. pic.twitter.com/rcArkp2QxE
— ammattipyöräily (@ammattipyoraily) September 30, 2023
Overige bergetappes
Zoals je in de tweet ziet zijn er meer geruchten dan alleen deze Stelvio-mishandeling. Gelukkig krijgen we - waarschijnlijk - ook een paar bergetappes voorgeschoteld die wél de moeite waard zijn. De rit voor die over de Stelvio gaat bijvoorbeeld via de weg naar de Berninapas naar Livigno, waar ze een nieuwe slotklim oprijden.
Ook de negentiende etappe kan wel op onze goedkeuring rekenen. Daarin zitten volgens de geruchten in een vrij korte rit - atypisch voor de Giro - drie cols met een finish die ook bergop loopt. Of het er allemaal echt zo uit zal gaan zien, weten we op vrijdag 13 oktober; dan is de presentatie van het Giro-parkoers.
- photo LB/RB/Cor Vos © 2017