5 Gevolgen van het nieuws dat Lefevere door wil met 'afgeslankte' Quick-Step-ploeg

Gisteren werd bekend dat Patrick Lefevere werkt aan een doorstart van zijn ploeg na de 'fusie' (lees: Soudal naar Visma..). Wat betekent dat?

Giro dÕItalia 2023 - 106th Edition - stage-04

En de soap rond de fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step krijgt weer een nieuwe plotwending. De fusie begint begint steeds meer op een overname van Jumbo-Visma te lijken, waarbij ze eigenlijk alleen sponsor Soudal en Remco Evenepoel willen binnenhengelen - en wellicht ook fietsenmerk Specialized. Maar nu komt Patrick Lefevere met een nieuwe zet.

De flamboyante ploegmanager zou namelijk niet zomaar z'n personeel op straat willen zetten en werkt daarom aan een doorstart van z'n eigen ploeg, maar dan dus zonder Soudal. Quick-Step, Renson en Latexco worden genoemd als sponsor van deze afgeslankte ploeg - het zou zelfs kunnen dat Jumbo nog voor een jaar overgaat naar die ploeg, volgens Het Laatste Nieuws.

De ploeg van Lefevere zou doorgaan op de huidige WorldTour-licentie. Wat zijn de gevolgen hiervan? We zetten 5 mogelijke op een rijtje, met daarbij de nodige vraagtekens (vijf om precies te zijn..), want vrijwel niks is helemaal duidelijk in deze onnavolgbare wielersoap.

1) Wat nu met Remco Evenepoel?

Als de 'nieuwe' ploeg van Patrick Lefevere gewoon op de huidige licentie blijft rijden, is Remco Evenepoel dan niet aan zijn contract gebonden als hij bijvoorbeeld zijn biezen wil pakken naar INEOS. In de eerdere constructie, een echte fusie, kon dat arbeidsrechtelijk omdat die op de licentie van Ploeg Plugge zou gaan rijden.

Maar in dit geval blijft het contract tussen Lefevere en Evenepoel toch gewoon in stand? Nu is het zo dat de nieuwe ploeg van Lefevere Evenepoel waarschijnlijk helemaal niet kan betalen, maar toch...

2) Krijgt Lefevere wel genoeg renners op papier?

Een WorldTour-ploeg moet minimaal 27 renners binnen de gelederen hebben. Ervan uitgaande dat er vijf a zeven renners naar de nieuwe ploeg van Plugge meegaan met sponsor Soudal - dat zeggen de geruchten - moet Lefevere nog flink aan de bak om dat minimale aantal te halen.

3) Is dit slecht nieuws voor andere ploegen?

Maar ook de andere ploegen moeten flink aan de bak. In afwachting van de fusiesoap hielden veel ploegen het geweer op de borst omdat er dus mogelijk renners bij Lefevere en/of Jumbo-Visma 'op te halen' waren. Dit nieuws werpt weer een heel ander licht daarop.

Plotseling is er geen overschot meer aan renners, maar misschien eerder een tekort. Een lesje economie Havo 3 leert ons dan dat dat goed nieuws is voor de renners: meer vraag en relatief minder aanbod betekent normaal gesproken immers hogere looneisen. De telefoons van de wielermanagers zullen sowieso overuren draaien...

Tekst gaat door onder de advertentie

4) Wat vindt de UCI ervan?

Dan is er ook nog de UCI. De wielerbond blinkt vaak niet uit in duidelijke regelgeving, terwijl deze ingewikkelde zaak daar eigenlijk wel om vraagt. De bond liet al weten dat ze al het papierwerk op 19 oktober binnen willen hebben - er wordt geen uitzondering gemaakt voor Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Maar wat met deze nieuwe ontwikkeling? Krijgt Lefevere nu wel meer tijd om de zaak rond te krijgen?

5) Krijgen we een heerlijke rivaliteit tussen Ploeg Plugge en Ploeg Lefevere?

Mocht dit allemaal doorgaan dan kunnen we hopelijk uitkijken naar een op revanchegevoelens drijvende Patrick Lefevere. Het is inmiddels wel duidelijk dat hij een beetje gepiepeld is door Soudal en Plugge (en z'n miljardairsmaat Bakala, die 80 procent van de aandelen van de huidige ploeg in handen heeft; Lefevere had dus eigenlijk weinig te zeggen over de fusie).

Dat zou voor een heerlijke rivaliteit kunnen zorgen in het peloton. Gaan we iets zien als de rivaliteit tussen de ploegen van Peter Post en Jan Raas in de jaren '80 en '90? Die gunden elkaar het licht in de ogen niet en reden alleen maar op elkaars wiel. Heerlijk!

Achtergrond
  • Photo: Ilario Biond/SCA/Cor Vos © 2023