Een zeer geslaagd seizoen zit er na het WK Gravel van gisteren echt op voor Demi Vollering. Dat succesvolle seizoen besloot ze met een derde plek in het Italiaanse Veneto in de koers over onverharde wegen.
In het sprintje om de derde plek legde ze het op haar tandvlees af tegen Silvio Persico (zie foto). Even daarvoor was Kasia Niewiadoma solo als winnares over de streep gekomen.
Barre overlevingstocht
Bij In De Leiderstrui zei Vollering hoe zwaar het was in de koers over 140 kilometer. "Het was echt heel zwaar. Of ik van de mooie omgeving heb kunnen genieten? Tijdens de verkenning wel, maar tijdens de koers zeer zeker niet."
De gedachten van Vollering gingen alle kanten op, zo gaf ze toe. "Op een bepaald moment was ik een beetje aan het slapen, omdat ik er heel ver doorheen zat. Ik dacht toen zelfs dat als ik zou vallen, ik gewoon zou blijven zitten en de wedstrijd zou laten voor wat hij was. En dan was het ook prima geweest. Toen ik niet veel later keek hoe ver we toen nog moesten, schrok ik wel. We hadden er toen namelijk nog veertig voor de boeg."
Ze zat eigenlijk de hele wedstrijd in de overlevingsmodus. "Ik had ook problemen met m'n voeding, wat het nóg lastiger maakte. En dan legden de Italiaanse dames er ook nog eens direct vanaf het begin flink de pees op. Kortom, het was een barre overlevingstocht en ik ben helemaal kapot. Je zag echt dat iedereen helemaal afgepeigerd was."
Tekst gaat door onder de advertentie
Waarom is het zo zwaar?
Het zorgt ervoor dat Vollering afsluit met een boude bewering. L-B-L, de Ronde van Vlaanderen en de Tour de France Femmes zijn toch ook geen misselijke wedstrijden, maar Vollering is duidelijk.
"Gravelwedstrijden zijn niet te vergelijken met andersoortige koersen, ook niet met de zware wegritten. Het is echt iets aparts. Ik heb onderweg veel kunnen nadenken en ik besefte dat ik nog nooit een wegrit heb gereden die zo zwaar was als dit wereldkampioenschap. De gravel maakt het zo zwaar. Je moet nog meer dan normaal en op een andere manier gefocust blijven en in de bochten is het nóg gevaarlijker dan in het peloton."
- Photo: Alessandro Perrone/SCA/Cor Vos © 2023