Lease a Bike is onderdeel van de Pon Holding, de grootste fietsproducent ter wereld (meer daarover in dit artikel), die al een flinke vinger in de pap heeft bij de ploeg van Richard Plugge. Fietsenleverancier Cervélo is onderdeel van Pon en ook de auto's krijgt de ploeg via de holding - Pon is de Nederlandse importeur van onder andere Volkswagen en Skoda.
Ook op dit moment staat Lease a Bike al op het shirtje van de succesploeg van Richard Plugge, maar vanaf komend jaar zal het dus een veel prominentere plaats op het shirt krijgen. In ruil daarvoor zal Pon uiteraard met meer financiële middelen over de brug komen. Het budget van de ploeg zal rond de 30 miljoen euro liggen volgens ingewijden - daarbij neemt Visma als eerste naamsponsor het grootste deel voor z'n rekening.
Swapfiets deluxe
Maar wat is Lease a Bike precies? Het simpele antwoord is - uiteraard - dat je via het bedrijf een fiets kan leasen. Een fiets swapfiets, maar dan voor de zakelijke markt in plaats van voor studenten, dus eigenlijk.
Gaan we er wat dieper op in, dan zien we op de webiste van Pon dat ze het merk onder het credo 'Great minds lease a bike' aanprijzen.
Verder schrijven ze: "Het nieuwe fietsplan voor elk bedrijf, groot en klein. Gegarandeerd een vrije keuze in type merk en fiets, een eenvoudig platform zodat het papierwerk verleden tijd is, kostenneutraal en buiten de werkkostenregeling. Een internationale start-up, actief in Nederland, België en Duitsland en onderdeel van moederbedrijf Pon."
Duitsland al redelijk groot
Start-up is een breed begrip, want vooral in Duitsland is Lease a Bike al behoorlijk groot. In Duitsland hebben zij al meer dan vijf jaar ervaring met het verleasen van fietsen. Sterker nog, daar rijden al meer dan 20.000 werknemers op een fiets van de zaak, valt te lezen op de website van Pon-dealer Pouw.
Het leasen van een fiets is zowel voor werkgevers als werknemers belastingtechnisch interessant in Nederland en België - in Nederland kan het tegen 7 procent bijtelling en komt het neer op maar een paar euro per maand voor een splinternieuwe fiets; voor werkgevers is het interessant omdat ze minder sociale lasten hoeven af te dragen*.
Tekst gaat door onder de advertentie
Ideaal uithangbord
Pon verwacht gezien de opkomst van de (elektrische) fiets voor woon-werkverkeer veel van het initiatief; waarschijnlijk blijft het niet bij Duitsland, Nederland en België. Daarom is de wielerploeg nu een ideaal uithangbord voor naamsbekendheid.
* Ze betalen natuurlijk wel de fiets, want die moet iemand betalen... Daarmee valt het uiteindelijk kostenneutraal uit voor de werkgever, spiegelt Lease a Bike voor. Het is daarmee een interessante secundaire arbeidsvoorwaarde die een werkgever kan aanbieden.
- Beeld: Pouw.nl / Lease a Bike