De wereldbekermanche in Benidorm was zonder twijfel de meest spannende en mooiste cross van deze winter. Mathieu van der Poel en Wout van Aert maakten er voor het eerst dit seizoen een heerlijke tweestrijd van en werden beiden niet gespaard van pech.
Zo werd Van Aert meteen bij het induiken in het veld even opgehouden. Van der Poel stond even later wat langer aan de kant met mechanische pech. De grootste pechvogel is hoe dan ook de wereldkampioen, want na een valpartij in de voorlaatste ronde kwam hij niet meer in aanmerking voor de zege.
Meteen na die val trokken Van Aert en Vanthourenhout in de aanval. Op de laatste lange klim liet Van Aert de Europese kampioen achter, maar hij maakte het toch nog spannend door op de balkjes zelf onderuit te gaan. Zijn fietsbril en zadel was hij kwijt, maar Van Aert soleerde zonder zadel alsnog naar de zege.
(Lees verder onder de beelden)
#CXBenidorm | 🚴🏻♂️🇪🇸🏆VICTORIA CON DRAMA para Wout van Aert🇧🇪 (@vismaleaseabike) en la Copa Mundo de #Ciclocross de Benidorm. Por primera vez en la temporada logra vencer a Mathieu van der Poel que terminó quinto 😱🚴🏻♂️🇪🇸🏆🔥👏#CXWorldCup
📺©️ @teledeporte pic.twitter.com/cAFbWegrj5
— Mundo Ciclístico (@mundociclistico) January 21, 2024
Pijn aan pols
“Ik heb wel een beetje pijn aan mijn pols”, sprak Van Aert in het flashinterview. “Het was een super domme actie van mezelf. Ik dacht genoeg voorsprong had en pakte dus geen risico’s meer door bij de balken te springen. Maar toen wilde ik het al lopende zo snel doen, dat ik alsnog in de fout ging.”
“Het was een absolute blunder, maar ik kwam goed weg. Een paar honderd meter zonder zadel lukte nog net. Het heeft denk ik zo moeten zijn: mijn moeder heeft gisteren haar pols gebroken. En ze zijn getrouwd op 13 juli en ik droeg vandaag nummer 13."
Zijn eeuwige rivaal kende natuurlijk nog meer pech. "Uiteraard was Mathieu ook heel sterk en had hij ook veel pech. Jammer dat het geen duel werd." Tot slot gaf Van Aert aan dat zijn zege niets verandert aan het skippen van het WK.
- Photo: Billy Ceusters/PN/Cor Vos © 2024