Zelfs noodklok voor Vlaamse wielrennen: aantal jeugdwedstrijden in decennium gehalveerd

Als De Koers ergens heilig is, dan is het in Vlaanderen. Maar zelfs in het koersmekka worden er veel minder wedstrijden georganiseerd.

World Championships elite men - Road - 2022

Dat het in Nederland niet goed gaat met het (jeugd)wielrennen is voor velen geen geheim. Zelfs koersen als de Amstel Gold Race zijn in gevaar. Maar onderaan de piramide is het al helemaal pet, door het gebrek aan politie-inzet - of 'andere sporten' (ahum, rellende voetbalfans..) die de aandacht opeisen van de politie.

Meer dan gehalveerd

Het aantal wedstrijdlicenties loopt in ons land met rasse schreden terug, en nog veel erger: het aantal jeugdwielrenners al helemaal.

Maar Nederland is daarin verrassend genoeg niet alleen. Zelfs in België, koersland bij uitstek, gaat het niet goed met het jeugdwielrennen. Onderzoek van Cycling Vlaanderen toont aan dat het aantal jeugdwedstrijden in het Belgische landsdeel in twaalf jaar tijd gehalveerd is, van ongeveer 350 naar 150 in 2024 - en dat zijn aanvragen, die moeten eerst dan ook nog maar eens echt doorgaan.

Massimo Van Lancker van Cycling Vlaanderen luidt de noodklok. "We kijken met grote zorgen naar deze cijfers. We merken dat het achteruit gaat. En dat die daling door corona nog versneld is. Het enige wat een beetje moed geeft: sinds vorig jaar zien we een voorzichtige stagnatie. Maar zorgwekkend blijft het. Een halvering op twaalf jaar: niemand wil dat", zegt hij in Het Nieuwsblad.

Gebrek aan vrijwilligers en financiën

In Vlaanderen hebben ze niet zozeer te kampen met gebrek aan politie-inzet (in Vlaanderen is politie niet nodig bij wielerkoersen, lezen jullie mee Nederlandse regelgevers...). Het is een gebrek aan vrijwilligers. De verenigingen die de koersen organiseren hebben te kampen met vergrijzing.

"Veel van die mensen worden oud en haken af. En wat voor het hele verenigingsleven geldt, geldt ook voor ons: nieuwe vrijwilligers vinden is niet eenvoudig." 

Daarnaast spelen de financiën ook zeker mee. "Alles wordt duurder en moeilijker. Een simpel voorbeeld. De wegeninfrastructuur is drastisch veranderd. Maar meer verkeersdrempels en ander straatmeubilair betekent ook meer seingevers. Voor een zelfde parcours moet je vandaag vijf tot tien meer seingevers hebben dan tien jaar geleden. En die mensen moet je ook weer betalen."

Achtergrond
  • Photo: Luis Angel Gomez/SCA/Cor Vos © 2022