Dat een deel van het peloton daar onderuitging, verraste Vingegaard nochtans niet. Zo blijkt uit een interview van Safe Cycling-CEO Markus Laerum met Sporza. Met zijn bedrijf hoopt hij de wielersport een beetje veiliger te maken. Zo overlegt Safe Cycling met organisaties, maar trok het in de winter ook naar Spanje om met zo'n tweehonderd renners te praten over veiligheidsissues.
Laerum: "Een van onze gesprekspartners toen was Jonas. Hij deelde heel veel inzichten met ons. Over de algemene gevaren van de koers, maar ook over specifieke ritten. En daar kwam het Baskenland en deze afdaling ook aan bod."
Safe Cycling nam vervolgens contact op met de organisatie van de Ronde van Baskenland, dat niet is aangesloten bij een van de grote organisatoren als de ASO of RCS. "Maar van hen hebben we nooit antwoord gekregen. Begrijp je nu waarom het zo frustrerend was om naar de koers te kijken vandaag? Echt gewoon shit."
Communicatie
Laerum benadrukt dat er altijd valpartijen zullen zijn in de wielersport, maar dat er nog een hele hoop beter kan en moet. "De communicatie tussen organisatoren en renners, bijvoorbeeld. Of de organisatoren onderling. Er wordt wel met elkaar gebabbeld, maar niks wordt echt wijdverspreid gedeeld. Wij hopen die ontbrekende megafoon te zijn."
Een van de tekortkomingen van de organisatie in het Baskenland was dat niet werd aangegeven dat de afdaling gevaarlijk is. Sterker nog, zelfs in de bocht was geen signalisatie en lagen er zelfs rotsblokken. "Een vroege indicatie voor gevaar is nochtans hetgeen dat de renners het meest willen en ons het vaakst vertellen. Dat proberen wij vaak met pijlen in LED-licht of zelfs auditieve signalen op te lossen."
- Photo: Luis Angel Gomez/SCA/Cor Vos © 2024