In het rondewerk is dat natuurlijk Tadej Pogacar, terwijl Mathieu van der Poel (en ook Pogacar) het klassieke werk de laatste jaren domineert. Matteo Jorgenson beaamt dan ook dat er naar hen gekeken wordt. Een analyse van beiden moet ervoor zorgen dat de ploeg de 'zwakte' van de tegenstander herkent en dat het gat te overbruggen wordt. Want Jorgenson erkende eerder dat het verschil tussen hem en de top van de top nog groot was in 2024.
Van der Poel
In gesprek met Het Laatste Nieuws ging hij tijdens de persdag dieper in op de tegenstand. "We steken veel werk in het bestuderen van onze tegenstanders", aldus Jorgenson. "We hebben goed gekeken naar hoe zij koersen, zeker Van der Poel. We proberen uit te vinden wat hij beter doet dan wij, ook door zijn powerdata te analyseren."
Vorig jaar viel Wout van Aert in Dwars door Vlaanderen, waarna het geleverde werk grotendeels in de ijskast kon. "Ook vorig jaar waren we daar al ver in gevorderd, maar dan viel Wout en gingen alle doodsklokken luiden..." Jorgenson leverde nog wel weerwerk in de Ronde van Vlaanderen, maar werd na de Koppenberg vakkundig doodgeknepen door Van der Poel.
Open draaiboek
Wat ze bij Team Visma | Lease a Bike in elk geval hopen is om eindelijk de kracht van het team uit te spelen. Door omstandigheden is dat de laatste twee jaar nog niet gelukt. Jorgenson wordt daarin een belangrijk puzzelstukje. "Er is geen hiërarchie waarbij Wout eerst komt, Christophe Laporte tweede en ik derde, of zo."
Bij Team Visma | Lease a Bike vatten ze de klassiekers open aan. "We hebben een open draaiboek, we gebruiken elke renner alsof hij kan winnen. Soms zijn er één of twee echte helpers, maar de rest heeft open kaarten. Wat zo cool is in deze ploeg, is dat ik het gevoel heb dat ik veel meer kans maak om een klassieker te winnen in een ploeg met Wout, dan dat ik zou hebben als ik tegen Wout zou racen."
De Amerikaan heeft dan ook grote ambities voor 2025. Ereplaatsen zijn niet meer genoeg voor Jorgenson. "Ik start met de ambitie om een klassieker te winnen. Ik hou heel erg van de E3 Saxo Classic. Die koers ligt me het best."
- Cor Vos