Plugge met sneertje naar Van der Poel voor Roubaix: 'Als je vindt dat het een grap is, ga dan in gesprek'

De CEO van Visma | Lease a Bike gaat in op de veiligheid in de koers en deelt daarbij een speldenprik uit aan Mathieu van der Poel.

Team presentation Visma | Lease a Bike 2023

De veiligheid in koers is dat voorjaar na de vele valpartijen met toppers een hot item. Uiteraard stond dat na het overlijden van Gino Mäder ook al even in de schijnwerpers, maar helaas is de wielerwereld net zo opportunistisch als de rest van de maatschappij en gaan we weer over tot de orde van de dag.

Maar nu is het na het wegvallen van Wout van Aert in Dwars Door Vlaanderen en de zware valpartij in de Ronde van het Baskenland waarbij Jonas Vingegaard, Remco Evenepoel en Primoz Roglic de koers moesten verlaten - die eerste twee met vrij ernstige kwetsuren - opnieuw het gesprek van de dag.

Richard Plugge en zijn Visma | Lease a Bike zijn zwaar getroffen. Ze verloren niet alleen Van Aert en Vingegaard de afgelopen weken, maar zagen bijna de halve ploeg tegen het asfalt gaan op verschillende momenten.

De CEO van de Nederlandse ploeg gaat bij Sporza in op het veiligheidsvraagstuk in et algemeen, maar ook op de situatie van Parijs-Roubaix van aanstaande zondag. Daar is bij het Bos van Wallers de veelbesproken chicane gecreëerd.

Van der Poel

Mathieu van der Poel gaf al aan geen fan te zijn en reageerde in eerste instantie met de woorden: 'is dit een grap?' Dat vindt Plugge wat te makkelijk. "Ik zou applaudisseren. En als je je afvraagt of het een grap is, ga dan in gesprek en maak het beter."

Hij juicht het dus toe dat ASO als organisator van Parijs-Roubaix een initiatief neemt. "Het is heel dapper dat ze na 100 jaar nadenken over een van de iconen van de koers. Daar verdienen ze alle lof voor. Is het de juiste oplossing? Dat weet ik niet. Moet je het afschieten? Dat zou ik ook niet doen."

Plugge gaat ook in op de veiligheid in het algemeen en specifieke maatregelen die de ronde doen. Over het dragen van beschermende kleding en/of airbags zegt hij dat je out of the box moet denken en dat mensen die er verstand van hebben er over moeten oordelen.

SafeR

Als het om de organisatorische kant van de koers gaat, is Plugge zelf iemand die er verstand van heeft. Hij gaat daar dan ook op in.

"Er staat met SafeR een organisatie klaar, maar het is nog niet gelukt. Dat had de val van gisteren niet kunnen vermijden, maar het is wel het begin van een oplossing door met een onafhankelijke instantie naar het parcours en het gedrag van iedereen - renners, ploegen, organisatoren en UCI - te kijken."

:Die aanbevelingen moeten we zo snel mogelijk implementeren. Het is nu te veel een politiek proces geworden. Je moet net voor de mensen opkomen en ook aan de business denken. Dit is schadelijk voor onze sport", besluit hij.

Achtergrond
  • Photo: Carla Vos/Cor Vos © 2023