Sjoerd Bax over veiligheid: 'Vorig jaar stierf Gino, maar een paar wedstrijden later merkte je daar al niks meer van'

Na de recente valpartijen is veiligheid weer even een hot item. Sjoerd Bax verbaast zich over het opportunisme bij zijn collega's.

Coppi e Bartali 2024 stage 4

De veiligheid in koers is dat voorjaar na de vele valpartijen met toppers een hot item. Uiteraard stond dat na het overlijden van Gino Mäder ook al even in de schijnwerpers, maar helaas is de wielerwereld net zo opportunistisch als de rest van de maatschappij en gaan we weer over tot de orde van de dag.

Maar nu is het na het wegvallen van Wout van Aert in Dwars Door Vlaanderen en de zware valpartij in de Ronde van het Baskenland waarbij Jonas Vingegaard, Remco Evenepoel en Primoz Roglic de koers moesten verlaten – die eerste twee met vrij ernstige kwetsuren – opnieuw het gesprek van de dag.

Het Nieuwsblad maakte een rondgang langs verschillende renners en ploegleiders over hoe zij de gevaren van het peloton en ervaren - en wat in hun ogen oplossingen zijn. Daarin kwamen ze ook uit bij Sjoerd Bax, de 28-jarige renner van UAE Team Emirates die pas drie jaar geleden prof werd.

Beetje normaler doen

Hij reed daarin sterk, maar viel ook al een keer hard en met veel gevolgen. In de Ronde van Lombardije brak hij z'n dijbeen. Daar is hij van hersteld, maar de Nederlander verbaast zich wel steeds meer in het peloton. Met name hoe snel na het overlijden van Gino Mäder alles weer gewoon z'n gangetje ging.

"Vorig jaar stierf Gino Mäder na een valpartij in een afdaling in de Ronde van Zwitserland en dan is er eventjes een soort van besef: ‘jongens, we gaan normaal doen.’ Maar de wedstrijden erna merkte je er alweer niets van."

Hoewel de gevolgen nu minder heftig zijn, denkt Bax dat het nu ook weer zo zal zijn. "Nu zijn het de kopmannen die gevallen zijn, dus misschien dat ploegen dan wel gaan denken als Vingegaard of Evenepoel de Tourstart niet halen: ‘dit heeft wel heel veel impact, we gaan iets normaler doen.’ Het ligt echt een beetje aan de renners zelf. Ik denk dat er een soort van mentaliteitsverandering moet komen bij de renners, er moet respect komen."

Regulering verzetten

Bax kan zich wel vinden in een opvallende oplossing (of in ieder geval bijdrage daartoe) die Pieter Serry aandraagt. De Belg wil de verzetten reguleren (zoals bij junioren ook te doen gebruikelijk). Geen 54x11 meer, maar alleen een 54x10 bijvoorbeeld. In afdalingen zal de snelheid dan lager gaan liggen omdat bijtrappen geen zin heeft.

"Ik ben het wel eens met dat idee van Pieter. Het materiaal wordt steeds sneller en sneller en sneller, terwijl we er op veiligheid niet op vooruit gaan. Ik zie ook zeker een oplossing in die airbags."

"In Baskenland behaalde ik een maximale snelheid van negentig kilometer per uur en je fietst in zo’n dun pakje: dan is het wel veiliger als je iets meer bescherming hebt. Als het slechts een halve kilo meer is dat je moet meesleuren, het aerodynamisch achter je nek zit, iedereen het gebruikt en je zo trauma’s kan vermijden, ben ik zeker voorstander."

Achtergrond
  • Photo: Massimo Fulgenzi/SCA/Cor Vos © 2024