De Tour de France Femmes staat op punt van beginnen. Aanstaande maandag begint de belangrijkste rittenkoers voor vrouwen met een lange passage door Nederland. Daarin zullen we de grote favoriete voor de eindzege, Demi Vollering waarschijnlijk nog niet echt zien; SD Worx-Protime richt zich dan op sprintkanon Lorena Wiebes.
Maar als we Nederland via de Limburgse heuvels verlaten zal de focus verschuiven naar Vollering. In de rit van Valkenburg naar Luik kan ze direct meedoen voor de ritzege, maar later in de week, in de Alpen, zal ze het echt moeten doen. Na een lastig voorjaar heeft ze nu alles weer op de rit staan. In onze Tourspecial spraken we gasthoofdredacteur Roxane Knetemann over Demi Vollering. Ze heeft toch wat kritiek.
We moeten het toch even over Demi Vollering hebben. De Tourwinnares. Maar dit voorjaar wilde het niet echt vlotten. Wat is er aan de hand?
“Vollering heeft weleens door laten schemeren in een interview dat ze graag wil dat er ook eens voor haar wordt gereden. Maar het hele punt is dat Vollering moet leren wat tactischer te gaan rijden. Kopecky kan een overtalsituaties als de beste uitspelen."
"Als je een ploeg wil hebben die helemaal voor jou rijdt, moet Demi inderdaad gewoon weggaan. Ze is een supergoede renster die het liefste wil worden afgezet bij een bepaald punt. Kopecky zorgt vaak dat ze al weg is, waardoor Vollering vervolgens de benen moet stilhouden.”
Op het WK in Glasgow was Kopecky toch echt de beste?
“Dat parkoers in Glasgow was wel veel meer op het lijf van Kopecky geschreven. Maar ook daar liet Vollering op tactisch vlak zoveel steken vallen. Dat is echt haar achilleshiel. Ik vind dat Vollering zichzelf een beetje een Calimero-complex aanpraat. ‘Ik ben klein, zij zijn groot’.”
Zitten er niet gewoon teveel kapiteins op één schip bij SD Worx?
“Het zijn allemaal winnaars met een bepaald ego en haantjesgedrag. Het is voor het wielrennen helemaal niet slecht als één van de drie bij de ploeg weggaat.”
- Cor Vos