Vorige week werd er ronde Firenze plotseling een bestelbusje in de kleuren van en met het logo van Visma | Lease a Bike erop. Niet veel later maakte de ploeg zelf bekend wat dat precies te betekenen had: het busje is de meest recente stap in de professionalisering van de ploeg: de control room.
Visma laat techniek focussen op... Tadej Pogacar
Het busje zit vo technologie, maar het meeste daarvan is niet zo revolutionair. Een verslaggever van NBC geeft in een filmpje tekst en uitleg over wat er allemaal in het busje zit. Via een satellietverbinding kan Merijn Zeeman altijd communiceren met de ploegleiders. Hij analyseert alles gegevens die er maar beschikbaar zijn over de etappe.
Niets nieuws onder de horizon, want veel ploegen hebben ook wel zo'n control room - of hoe je het ook maar wil noemen - maar dan niet in ene busje maar gewoon vanuit een hotelkamer, zo legt de verslaggever uit.
Het busje, dat overigens van de Tourorganisatie niet op het officiële terrein van de Tour mag staan (maar wel gewoon ergens langs de weg), beschikt echter wel over één staaltje techniek waar Q van James Bond de hand in lijkt te hebben gehad.
Nee, Zeeman kan geen raketten afschieten vanuit de wieldoppen van het busje of iets dergelijks, maar hij kan wel beschikken over moderne techniek waarmee ze specifieke renners op de beelden van het peloton kunnen onderscheiden door hun manier van bewegen.
De verslaggever vertelt dat Visma | Lease a Bike op die manier altijd weet waar Tadej Pogacar zich bevindt in de groep. Dat kan belangrijk zijn als ze hem zien opschuiven, zoals bijvoorbeeld zondag op de klim naar San Luca. Toen was Jonas Vingegaard er als de kippen bij om te reageren. Misschien wel het werk van het busje...
Het filmpje van de Amerikaanse journalist
An inside look at how Team Visma | Lease a Bike is using data to take their real-time race analysis to another level. #TDF2024 @vismaleaseabike @sporino pic.twitter.com/n9z6CrvAZh
— NBC Sports Cycling (@NBCSCycling) June 30, 2024
Vandaag kan Merijn Zeeman flink aan de bak in z'n control room, want er staat al op dag vier een bergetappe op het programma waar je u tegen zegt. De Tourkaravaan verlaat Italië via de klim naar wintersportoord Sestriere. Daarna wacht de Col de Montgenèvre.
Dat is niet zo'n zware klim, maar het slotstuk van de rit is dat wel: de Col du Galibier. Die heel grote naam beklimmen ze wel vanuit de minst zware kant, met eerst de relatief eenvoudige Col du Lautaret en daarna nog 7 kilometer klimmen naar de top van de Galibier - wel 7 zware kilometers. De finish ligt na een afdaling in Valloire.
- Visma | Lease a Bike