Tour | Wie wint 'de mosterdrit'? Alles wat je moet weten over etappe 6: Maçon-Dijon

Hieronder vind je alle informatie over de Tour-etappe die vandaag op het programma staat! We zetten alles voor je op een rijtje.

etappe 1 tour

Parkoers en wielergeschiedenis

‘Fans van middeleeuwse architectuur worden getrakteerd op luchtfoto’s van de abdij van Cluny en daarnaast nog heel veel meer. De kopgroep zal op pad gaan met de ambitie om het peloton af te houden, maar de sprinters zullen het laatste woord moeten hebben in de laatste achthonderd meter naar de finish’, vertelt koersdirecteur Christian Prudhomme over de zesde etappe. Kortom, niets houdt een massasprint tegen.

Twee passages van de woorden van Prudhomme springen eruit: de luchtfoto’s waarover hij praat zullen inderdaad mooi zijn in deze etappe, maar dat aanvallers daadwerkelijk demarreren met in gedachte het peloton af te houden, is onwaarschijnlijk.

Het wordt een dag voor ploegen die hun sponsor de hele dag in beeld willen hebben. In het begin wacht nog een klimmetje van 1,8 kilometer aan 5,7 procent. Het is de ideale heuvel om te ontsnappen, maar of dat ook gebeurt, is zeer de vraag. Nadien wachten nog 150 vlakke kilometers. De sprinters staan op scherp.

Geschiedenis

De Tour de France-edities van beginjaren negentig worden weleens omschreven als saai. Miguel Indurain had de koers dusdanig in een houdgreep dat uitdagers niet eens aan zijn knieën kwamen. Niet in de laatste plaats kwam dat door zijn verschroeiende tijdrit.

In 1989 en 1990 won Indurain al een rit in lijn, maar pas in 1991 won hij zijn eerste tijdrit(ten) op het hoogste podium. De tweede daarvan eindigde in Mâcon. Dat jaar werd hij in Parijs gehuldigd als eindwinnaar. Nadien won Indurain nog acht races tegen de klok in de Tour de France en werd hij nog vier keer in het zonnetje gezet als eindwinnaar van de Tour de France.

De tijdrit was in die jaren hoe dan ook doorslaggevend, maar hoe beslissend waren ze eigenlijk? Voor het gemak denken we alle variabelen even weg en kijken we puur naar de tijden. In 1991 won Indurain de Tour de France met een voorsprong van 3 minuten en 36 seconden op nummer twee Gianni Bugno.

In de twee individuele tijdritten pakte de Spanjaard dat jaar 2 minuten en 58 seconden op de Italiaan. In 1992 was de voorsprong in Parijs 4 minuten en 35 seconden op Claudio Chiappucci. In tijdritten won Indurain dat jaar 8 minuten en 49 seconden op de Italiaan.

In 1993 won de De Grote Zwijger met een voorgift van 4 minuten en 59 seconden op Tony Rominger, die in de laatste tijdrit beter was dan Indurain. In totaal was Indurain 2 minuten en 14 seconden sneller geweest in individuele tijdritten. In 1994 won nummer twee Piotr Ugrumov (5.39 achter in het eindklassement) de laatste tijdrit met een voorgift van 3 minuten en 16 seconden op Indurain, maar was de Spanjaard over de tijdritten alsnog 3 minuten en 8 seconden sneller geweest.

In 1995 deed Indurain 4 minuten en 35 minuten minder lang over de Tour de France dan Alex Zülle. Waar de Zwitser in de proloog acht seconden won, daar verloor hij tijd in de andere tijdritten. In totaal pakte Indurain 5 minuten en 38 seconden in tijdritten.

Streek

Vakantiegangers kennen Dijon uiteraard als doorreisplek langs de Route du Soleil. Maar niet alleen daarvan. Het is immers ook de stad van de mosterd, en de zure mayonaise. Mayonaise de Dijon wordt aangemaakt met mosterd uit de Franse stad. Een tussenweg is er bijna niet: of je vindt het te pruimen, of je gruwelt ervan.

De geschiedenis van de mosterd in de hoofdstad van de Bourgogne is lang. Het voert al terug naar rond het jaar 1200. Pas in 1858 ontstond de kenmerkende smaak van de mosterd uit Dijon. In dat jaar verving Jean Naigeon azijn voor het sap van een onrijpe druif. De smaak van de mosterd is scherp en kruidig.

Dijon is overigens niet alleen een stad van mosterd, want je bent immers in de Bourgogne! Bij een hapje met mosterd als saus hoort een goed glas wijn. De route van Dijon naar Santenay, de Route des Grands Crus, staat bekend als toeristische trekpleister. De zestig kilometer lange route is een walhalla voor wijnliefhebbers. Langs deze route worden acht van de tien duurste wijnen ter wereld geproduceerd.

Profiel van de etappe

Onze favorieten

TV

Je hebt voor de Tour de France de keuze uit drie zenders: de NOS, Sporza en Eurosport. Sommige ritten worden integraal uitgezonden, zoals het openingsweekend. Maar als je niks van de finale wil missen moet je sowieso toch rond een uurtje of half vijf wel voor de buis of livestream zitten, want de finish is steeds zo rond de klok van half zes.

's Avonds kun je kijken naar De Avondetappe, eerst nog na de EK-uitzendingen van de NOS of rond 22.00 uur op de NPO3. Vive le Velo op Sporza begint pas later. Of dat na of nog tijdens het EK is, is nergens terug te vinden. Er zijn natuurlijk ook honderdmiljoenmiljard podcasts waar je naar kunt luisteren...